mandag den 11. juli 2011

Systembolaget og libanesisk vin

Jamen så var jeg da i Sverige igen med familien, denne gang også med mine forældre. Det var hyggeligt, og jeg måtte selvfølgelig lige vise min far den tidligere omtalte afdeling af Systembolaget. Som mig synes han også det var et fint sted, og han begyndte straks på anekdoter om dengang man trak nummer når man ankom til Systembolaget, som man gør hos bageren eller på apoteket, og når det blev ens tur bad man ekspedienten om det man ønskede at købe. Altså ikke som nu hvor man selv kan røre ved alle herlighederne.

Nå, men dette indlæg skal egentlig ikke handle om selve turen til Systembolaget, ej heller om min fars herlige anekdoter, men om den vin jeg købte med hjem. Forleden jeg var forbi Systembolaget lagde jeg nemlig mærke til at de havde en libanesisk vin, hvilket jeg synes var lidt spændende. Jeg købte dog ikke noget dengang, men gik hjem og undersøgte lidt. Det viser sig at det libanesiske vinhus Chateau Ksara har en vin med i bogen "1001 vine du skal smage før du dør", og det er netop dem der har lavet den vin jeg så i bolaget. Det er dog ikke den samme vin, men det gjorde alligevel vinen lidt mere interessant. Samtidig er den lavet på Bordeaux Blend, en blanding af druer jeg er begyndt at smage mig lidt ind på, især når det er fra regioner og lande uden for Bordeaux.

En lang historie kort, så endte jeg i dag med at købe vinen med hjem. Den hedder Chateau Ksara 2007, er som sagt fra Libanon, og er lavet på 60% Cabernet Sauvignon, 30% Merlot og 10% Petit Verdot. Den kostede 149 svenske, hvilket i dag står i 120 danske kroner.

Den glæder jeg mig til at smage.

3 kommentarer:

  1. Jeg startede personligt ud med at være øl-entuchiast, og hver gang jeg kom til det svenske systembolaget var jeg som en lille tyk dreng i en slikbutik. Eventyrligt udvalg til rigtig fine priser.

    Tilbage til vinen…

    I Australien bruger de også ”Systembolager” og jeg var YDERST imponeret over deres vinudvalg. Den første butik jeg var i, havde vel ca. dobbelt så mange flasker som Bottle Basement i Magasin. Men det blev siden hen kun overgået gang på gang i diverse byer jeg kom til. Dog var der som sådan ikke noget personale eller hjælp nogen steder – (men det har vi jo snart heller ikke behov for længere :-) )

    Lidt apropos, så var jeg i Fleggaard grænsehandel i Tyskland. De havde (selvfølgelig) et kæmpe vinudvalg, men det var godt nok kvantitet i stedet for kvalitet. Jeg var nærmest rystet! Tror ikke jeg fandt en flaske til over 100 kr. De havde det største BIB-udvalg jeg nogensinde har set, men hvor spændende er det lige?!

    3 flasker for 100 kr var det skilt jeg så flest gange, og det undrer mig faktisk en del at der åbenbart ikke er et market for sådan rigtig kvali-vin. Især fordi deres priser faktisk er ret vilde…man kan altså spare rigtig meget på øl, rom, cognac osv osv, hvorfor jeg da også lagde en masse penge på netop dette område :-).

    SvarSlet
  2. Hehe...ordet jeg skulle skrive for "ordrebekræfte" overstående var smatso :-)

    SvarSlet
  3. Ha ha, jeg er ikke sikker på at Google ved hvad de har gang i med deres "tilfældigt" genererede ord. Eller har de?? ;)

    Din oplevelse med Feggaard er deprimerende. Jeg ved at der findes rigtigt gode vinbutikker nede i tyskland, men det er utroligt at den kvalitet ikke kan flyttes op til grænsen. Måske det understreger hvem det er der krydser grænsen for at købe ind? Det er i hvert fald ikke dig og mig, men nok nærmere Fætter Ove der har lovet at handle ind til Mosters 75 års fødselsdag, og hun har hverken penge til eller behov for den store kvalitet.

    Det er helt klart en fare at servicen og forstand på produktet ryger når det er store monopolbutikker der varetager et salg af f.eks. vin, men de overraskede mig i den omtalte Systembolag i Malmø. Går man ind i vinkælderen med de gode vine, går der ikke mange øjeblikke før der står en venlig ekspedient og tilbyder sin hjælp. De har endda et bord derinde, hvor ekspedienten kan sætte sig hen så han/hun er "lige ved hånden". Det er rigtig, rigtig fint, og føles på ingen måder anmasende.

    Afslutningsvis er der noget der tegner i retning af at vi snart skal ses. Jeg har vin der skal smages, og du har tydeligvis resten ;)

    SvarSlet