søndag den 10. november 2013

Tenuta Il Poggione Brunello di Montalcino Riserva Paganelli 2004


EFTERÅRSVINSMAGNING 2013.
Tak for kaffe, så kom vi ellers op i en anden liga. Femte vin til vinsmagningen, bragte gutterne tilbage til Italien, landet hvis vine i sin tid gjorde os interesserede i vin - og denne (og næste) vin er klare eksempler på hvorfor.

Vinen kommer fra vinhuset Tenuta Il Poggione, et vinhus som stammer fra slutningen af 1800-tallet - det er et af Montalcino-kommunens største. Den produceres kun i de bedste år, og der kun i et meget lille antal. Druerne, som er 100% Sangiovese, stammer fra I Paganelli-marken som er husets ældste - den er plantet i 1964. Druerne er håndplukket, og vinen lægges 4 år på franske egetræsfade, hvorefter den lægges på flaske i en længere periode.

Vinen er blevet anmeldt i Wine Advocate og har scoret super flotte 96 point. Det er trods alt nok til at gøre drengene spændte, og så er det jo Brunello goddammit - freakin' Brunello.

Med det samme at vinen var i glasset, var det tydeligt at det her var klasse-vin - seriøst kræs. Det var kæmpe fylde, men stadig med en ballarinas lethed. Der var skønne krydrede noter, lidt stald og læder. Næsen var intet mindre end fantastisk, hvor især jordbund stod som en mindeværdig note. Og så var der ellers bare meget, meget fine tanniner.

En super komplet og kompleks vin, og absolut en jeg håber at smage igen.

Vinen er købt hos Otto Suenson til en pris på 495 kroner, og den er i den grad alle pengene værd. En lille sjov sidenote er, at da jeg afhentede vinen, og fik mig en god og hyggelig snak med Suensons mand, gik det op for mig at det var Frederik Kreutzer jeg snakkede med. Folk der følger med på vinblogs, kender ham måske bedre under navnet Vinkreutzer. Han var en flink og vidende mand, og det var rart endelig at få mødt en af de vinbloggere som man respekterer, sådan face to face. Forhåbentlig møder jeg ham igen, når jeg engang får råd til at købe en kasse af denne vin - den var god.

4 kommentarer:

  1. Tak for de pæne ord. Forvent at der kommer en note i næste uge hos mig omkring årgang 2006 af denne.
    Glæder mig at I kunne lide vinen.

    Hygge

    Frederik VinKreutzer.dk

    SvarSlet
  2. Velbekomme, Frederik ;)
    Jeg vil se frem til din 2006-note - stod jo lidt og vippede mellem den, og så den her 04, da jeg skulle bestille.
    God søndag,
    Jesper

    SvarSlet
  3. Den '06er var så fremragende, at jeg ville ønske at jeg havde en ældre årgang på lager.

    http://www.vinkreutzer.dk/2013/11/toscana-2006-vinsmagning-sidste-part/

    Ciao og hygge

    SvarSlet
  4. Hej Frederik

    Jeg læste godt din note på 06'eren. Den lyder sgu også god. Jeg er dog rigtig glad for at det blev 04'eren jeg tog - den holdt sgu max :)


    Hygge, til jeg igen lægger vejen forbi.


    Hilsen Jesper

    SvarSlet