torsdag den 7. november 2013

Chateau Hansen Cotes de Fleuve Jaune Desert de Gobi 2009


EFTERÅRSVINSMAGNING 2013.
Anden vin til den store efterårssmagning blev serveret under den store vin-quiz, som jeg havde forberedt som lidt opstartshygge. Det er nærmest blevet en tradition, med sådan en quiz til vores efterårssmagning, og denne vin blev lidt et bindeled mellem quizzen i år og quizzen sidste år. Sidste år havde jeg nemlig et spørgsmål med, hvor jeg spurgte til hvad Chateau Hansen var - jeg hedder selv Hansen, så et af svarmulighederne var, om det i grunden bare var noget jeg selv fandt på.

Det var det ikke, for Chateau Hansen er et kinesisk vinhus, og det lykkedes mig at finde frem til denne vin, hvorfor den selvfølgelig skulle indgå som del af quizzen.

Jeg skal være hurtig og sige, at der ikke kommer nogen smagenote på denne vin, for den var kraftigt ramt af prop - både i næse og smag. Puha, den var ikke rar. ØV. Men historien om vinen skal I ikke snydes for - her er hvad jeg skrev som præsentationen til gutterne:

Hansen betyder på kinesisk noget i retning af skoven af folk (Han betyder folk og Sen betyder skov). Vinen er fra paraceller i Ningxia-, Gansu- og Wuhai-regionerne, og der vandes bl.a. med vand fra den gule flod, som passerer igennem dele af Gobi-ørkenen.
 Ningxia-regionen er en selvadministrerende kinesisk region, og der produceres vine af utrolig høj kvalitet. Disse sælges dog ikke lokalt, grundet overvejende muslimske traditioner.
Gansu-regionen er kendt for at huse den vestlige del af den 8000 kilometer lange kinesiske mur. Regionen består i høj grad af sand og lerjord, hvilket er ideelt til vindyrkning. Regionen krydses også af den gamle silkerute, hvor vin også var en del af handlen, hvorfor regionens vinhistorie kan dokumenteres hele 2400 år tilbage. Det er samtidig her at Kinas vinhistorie blev født.
 Hoveddruerne i vinen er Cabernet Sauvignon, med omkring 60%. Herefter den kinesiske drue Cabernet Gernischt med omkring 30%, og resten er ligeligt fordelt mellem Cabernet Franc og Merlot. Vinen har ligget 16 måneder på fransk eg, hvoraf 30% er nye fade.

Alt dette er dog ligegyldigt, når nu vinen var ødelagt af prop. Jeg har dog snakket med Greve Vinkompagni, hvor vinen er købt til 119 kroner, og de har uden spørgsmål tilbudt at ombytte vinen. Sådan skal det være, og tak for det. Så er spørgsmålet bare, hvornår vejen lige går forbi Greve.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar