tirsdag den 19. november 2013

Clos Mogador Priorat 2007


EFTERÅRSVINSMAGNING 2013.
Syvende vin bringer os til Spanien, et vinland mit hjerte også banker for. Normalt er det Rioja og Ribera del Duero som trækker, men Priorat er begyndt at poppe op på min radar, så det var en vin fra denne region, som skulle have lov at repræsentere Spanien til denne smagning. Regionen er en af landets mest fremadstormende når det gælder vin, og Wine Advocate har kaldt denne vin "one of the stars of the vintage in the region". Det er sikkert meget godt, og bladet har da også kvitteret med hele 96 point. Interessant.

Vinen laves af René Barbier, en af pionererne i Priorat. Første årgang blev smidt på gaden i 1989, hvor den skabte noget nær en sensation, og siden har Clos Mogador været en ikonvin. Det siger de kloge i hvert fald. Den er lavet på 40% Garnache, 20% Carinena, 20% Syrah og 20% Cabernet Sauvignon.

Varmen og tørken om sommeren i Priorat, gør at det er nærliggende at kundstvande, men Barbiers filosofi er, at kun de stærkeste stokke skal overleve - så han undlader at kunstvande og lader dø, det som må dø. Denne fremgangsmåde sikrer, at de druer der trods alt kan høstes (hvilket efter sigende er noget nær det laveste udbytte per stok i hele verden), er sindsygt voldsomme og intense. Druerne høstes manuelt, og gæres hver for sig i åbne kar, hvorefter de igen hver for sig, hældes på små franske fade. Først efter 14-18 måneder, sammenstikkes den endelige vin, hvorefter den tappes på flaske.

Næsen er vi lidt uenig om. Selv fanger jeg en anelse stald (men måske det er den forrige vin som hænger ved), mens andre ved bordet synes der er noter i retning af portvin. Over tid begynder jeg at fornemme hvad jeg betegner som æg i næsen - en note af æg.
Farven er kulsort, og smagen er ligeså. Der er godt med peber, og en tydelig tørhed, men egentlig fremstår vinen utroligt lukket. Den når aldrig rigtig at åbne sig op, og jeg sad lidt tilbage med en lidt sær oplevelse. Det var god vin, men ikke god, og jeg var på ingen måder blown away.

Ikke at man skal blæses væk hver gang, men en vin med 96 point og til en pris på 499 kroner, så forventer jeg sgu nok noget i den retning. Vinen er købt hos Løgismose, men personligt vender jeg nok ikke tilbage til denne vin - så hellere en flaske af Brunelloen til samme pris.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar