lørdag den 30. juni 2012

Lirac By Roger Sabon 2009

Aaah ja - efter en alt for travl måned, er det endelig blevet sommerferie, og det skal gerne betyde mere tid til at drikke og nyde vin, og ikke mindst at skrive om disse oplevelser.

Et lille tilløb blev gjort for et par dage siden, da mine forældre var på besøg til lidt mad: "Vi tager en vin med", var beskeden, og det skal de jo ikke høre et eneste ondt ord for. Vinen de medbragte var Lirac By Roger Sabon i en årgang 2009.

Dette er en fransk vin der kan erhverves i Super Best til en pris et sted imellem de 70 og 100 kroner, og som udgangspunkt er det i min verden ikke en god indikation (jeg synes jo generelt at andre lande laver bedre vin til de samme penge - man skal betale en del før man får god vin fra Frankrig, men får man også god vin).

Vinen af Roger Sabon kommer fra området Lirac i Rhone, og grænser op til det nok mest kendte Rhone-område, Châteauneuf-du-Pape, kun adskilt af Rhone-floden. Vi har at gøre med et klassisk Rhone-blend, hvilket her betyder Grenache, Syrah og Mourvèdre (hvilket jeg jo godt kan lide), og så også lidt Carignan, og så holder den 14,5% alkohol.

Jeg må indrømme at jeg er lidt splittet med den her vin, for der er ingen tvivl om at den vil være et stort hit i rigtigt mange hjem. Prisen er klart godkendt for en rigtig fransk vin, og smagen vil uden tvivl vække glæde hos mange - min mor var i hvert fald godt pjattet med den. Den er nemlig dejligt frugtet, saftig og sød, og har en rimelig god fylde, og der er generelt ikke meget der kan skræmme nogen væk.
Mit problem er så, at alt dette næsten bliver for meget. Denne saftige sødme dominerer i min mund alt for meget, og blandet med at alkoholen brændte alt for meget igennem, var jeg ikke helt overbevist. Vinen havde helt sikkert en god fylde forrest i munden, men på vej ned i halsen blev den lidt mere slap i det, hvilket for mig gav en form for disharmoni i smageindtrykket.

Jeg vil næsten afholde mig fra at give denne vin en karakter, for tager vi de briller på hvor vi ser en fransk vin til omkring 70 kroner, så får man meget for pengene. Der er masser af smag og behag for pengene, og alkoholen damper lidt af efter lidt tid i glasset. Og som en grill-vin på terrassen, i en forhåbentlig lang og varm sommer, så er den nok et hit, med sin sødme og (trods alt) fylde.
Alligevel kan jeg ikke lade være med at være kritisk overfor den disharmoni som netop sødmen og alkoholen hidbringer. Det var underligt med det søde angreb munden fra start blev udsat for, som hurtigt blev fulgt op af det stramme og skarpe alkohol-bid. Jeg må derfor, alt efter hvilke briller jeg tager på, lande på en karakter mellem B og C-. Jeg hælder dog nok til den sidstnævnte (og min mor? Hun klinger nok rundt et sted oppe imellem et A og et B).

Karakter: Et sted mellem B og C-

2 kommentarer:

  1. Det sjovt når man tænker på hvor mange vine fra den nye verden (og Spanien), der konstant prøver at være franske i duft, smag, udsenede og drue-sammensætning.

    Den vin du har fundet dig der, har jo egentlig en ret amerikansk etiket, og så med en alkohol-procent på 14.5% - det ved jeg sgu slet ikke om jeg har set før for en fransk vin?!? Hvor blev der er vinslottet på forsiden af flasken.

    Men interessant er det i hvert fald at den så åbenbart også har noget "zinfandel-sødme" over sig.

    Hvad skal det ikke ende med for de fransk-mænd? Først pap-vin, så skruelåg og nu vine på næsten 15%.

    Forandring fryder, og jeg glæder mig!!

    Palle Jakobsen

    SvarSlet
  2. Hej Palle

    Det er helt klart spændende, og dejligt at se, at der sker nye ting i Frankrig. I en længere periode synes jeg at det netop er Rhone-området der har budt på det både smags- og prismæssigt mest interessante. Til forholdsvis få penge, synes jeg det er herfra at man får den mest tilgængelige vin. Med flere penge på bordet, vil jeg så nok søge mod andre områder, men det er jo en anden snak.

    Men helt rigtigt, forandring fryder og det er godt :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet