søndag den 10. juni 2012

Den lange varme forbandede sommer

Lad det være sagt med det samme: jeg er vild med sommeren. Jeg elsker de lange varme dage, jeg elsker at jeg kan gå i shorts og t-shirt hele dagen, og at jeg stort set kan gemme mine jakker væk, og jeg elsker hvordan alting bare ser bedre ud badet i sollys. Jeg er vild med den hygge der hører sig de varme dage og aftener til - hygge i en park med en kasse øl og en bold, mødes med gode venner på terrassen (deres) imens kød steger på grillen, og ture ud i sommerlandet for at mødes med familie og venner.

Det der dog gør sommeren så forbandet, med tryk på forbandet, lang og varm, er udsigten til at skulle drikke rødvin ved for høj temperatur.

Det lader til at rigtigt mange vinnydere har en eller anden form for kælder, hvor vinen holdes på, eller måske endda under, den rette drikketemperatur, men hvad med alle os der bor i lejlighed på tredje sal, hvor vinen må opbevares efter bedste evne under sengen og i skabe? Temperaturen er måske forholdsvis konstant (hvilket er det vigtigste ved opbevaring af vin - det, mere end den rette temperatur), men når den temperatur ligger et par grader over den optimale drikketemperatur, hvad gør man så? Hvordan får man sin vin ned i temperatur?

Er det en hvidvin vin snakker om, så er det jo nemt nok, for så er det bare en tur i køleskabet, men hvad med de røde? Har de godt af en tur i køleren, bare lige for at komme et par grader ned, eller bør de hellere falde i temperatur over længere tid?

Jeg kan umuligt være den eneste med dette problem, og jeg er vild efter at høre hvilke erfaringer andre har med dette problem. Hvordan sænker man temperaturen på en rødvin, uden at ødelægge noget ved smageoplevelsen? Kommenter endelig hvis du har svaret, og nyd så endelig den lange varme forbandede sommer.

9 kommentarer:

  1. Hej Jesper..

    For mit vedkommende et super aktuelt indlæg og et dilemma jeg selv står i ret ofte. Jeg bor selv i lejlighed på Østerbro med vin alle tænkelige og utænkelige steder, i spisestuen, under sengen, i en lukket brændeovn..
    Jeg er begyndt at ligge rødvinen i køleskabet en 20 min. før den skal åbnes, nogle gange mere hvis den skal dekanteres.
    Hvis der fx er en rest tilbage i flasken sætter jeg en "winesaver" prop i og tilbage i køleskabet.
    Jeg synes det fungere udemærket men ved faktisk ikke om det skader vinen.. Men er godt klar over at det ikke er de optimale forhold:-)
    Jeg holder øje og ser om der kommer gode lærerige forslag.

    For nogle uger siden så jeg et indslag i Tv Lorry om mulighed for at leje kælder pladser til sin vin i KBH.
    http://www.vininvest.dk/vinopvaring-i-københavn.html

    Fortsat god Søndag..

    MVH
    Alex..

    SvarSlet
  2. Løsningen er klart et vinkøleskab, selvfølgelig afhængig af, hvor meget vin, som du har liggende. Jeg har et vinkøleskab til de røde på mit kontor, mens de hvide ligger i et almindeligt køleskab i mit værksted. Begge drikkes næsten direkte fra køleskabstemperatur. De røde ligger i vinkøleskabet ved 12-13 grader og det vigtigste er vel en konstant temperatur. Jeg elsker at smage alle nuancer af en rødvin, når den langsomt bliver varmere, og synes selv, at det er den bedste måde at smage vinen. Ved mange af de røde vine afventer jeg dog en lidt højere temperatur, men det er en vurderingssag, og en dekantering medfører jo også, at vinen hurtigt stiger i temperatur. Ta' eventuelt lige vinen ud en halv time før.

    Min erfaring er også, at man ikke skal købe de aller billigste vinkøleskabe, som ganske enkelt ikke holder. Et vinkøleskab synes jeg er en superløsning for os, som ikke har råd til en vinkælder.

    Som Alex sætter jeg også en prop i flasken - hvis der er en rest - og sætter den i køleskabet natten over, hvilket også fungerer godt.

    vh Ulrik

    SvarSlet
  3. Hej Alex

    Jeg tænkte nok at andre måtte stå med samme problem, så lad os håbe løsningen kommer :)

    Jeg så selv indslaget i Lorry, men for mig er sådan en lejet kælder lidt et overkill, da det jo er lidt besværligt at have sin vin liggende et andet sted. Det vil selvfølgelig give lidt plads i lejligheden, men det spontane ved lige at hive en flaske frem ryger, hvis man skal hente den et andet sted i byen.
    Faktisk havde jeg kontakt til firmaet for et år siden, men synes ikke kommunikationen med dem var god, så den mulighed er for mig helt død - om andre kan bruge muligheden er en anden snak.

    Den med en rest i køleskabet benytter jeg mig også af - en mulighed er også at hælde resten på en halvflaske, så der ikke er så meget overflade i flasken.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  4. Hej Ulrik

    Rigtig godt forslag med et vinkøleskab. Desværre ligger en del af problemet også i, at med en lille københavnerlejlighed er der slet ikke plads til et vinkøleskab, så hvoren jeg gerne vil have sådan et køleskab, så er det ikke en mulighed.

    Så jeg er tilbage til udgangspunktet - hvordan får man rødvinen NED i temperatur på en skånsom måde, når den nu opbevares ved temperatur over drikketemperatur?

    Men super god kommenatr, Ulrik. Ikke mindst omkring din kommentar om at købe kvalitet, hvis man skal have vinkøleskab. Tak for det.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  5. Hej Jesper
    Jeg sætter gerne en rødvin i køleskabet før den nydes. Også om vinteren, hvis det er nødvendigt. Og åbne halvfulde flasker ryger også i køleren her hos mig, for så holder den længere, og jeg kan nyde en flaske over 3-4 hverdagsaftener. Så skænker jeg et glas og lader det temperere og få lidt luft i 10-15 minutter - det fungerer fint og skader i følge min erfaring ikke vinen spor :)
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  6. Hej Nanna
    Det havde jeg brug for at vide, at du bruger køleskabet til at køle ned, og at det ikke har sat dårlige spor i din oplevelse af vinen. Tak :D

    Det må være sådan det skal gøres, for megen varme skal i hvert fald ikke holde mig fra de røde vine - heller ikke de kraftige af dem.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  7. Følgende forslag er sikkert i nogle øjne en dødssynd, men det er ikke noget jeg helt selv har fundet på. Politikens vinanmelder Henrik Steen Andersen skrev engang (for laaaaang tid siden) en artikel om hvad man gjorde, når solen pludselig skinnede og det eneste hvidvin man havde, var på stuetemperatur.

    Hans forslag var simpelthen at hælde en stor skål/gryde med koldt vand og evt en håndfuld isterninger og så lægge flasken ned i. Har prøvet dette et par gange med succes – også med Moscato D’ Asti. Vi taler 5 min og indholdet er nede på de 8-10 grader.

    Nu har jeg ikke prøvet det med så vanvittig dyre kvalitetsflasker (drikker også sjælden hvid-vin – desværre) så jeg ved ikke hvor meget man stresser vinen. Jeg er i hvert fald ikke løbet ind i problemer med dette, og da slet ikke på mine Moscatoer.

    I samme artikel stod der også at mindre kunne gøre det. Hvis din Pinot Noir var et par grader for varm og gæsterne ville have vin NNUUUUUUUU!!!!! så kunne man også lade den kolde hane løbe, og dreje flasken rundt under det løbende vand. Det går virkelig stærkt med at få vinen et par grader ned, hvilket jo kan have en afgørende betydning for det endelig glas. Har netop gjort det i dag med en australsk bulderbasse af en vin da min vinkælder (læs stue) var blevet ganske varm i dagens sol.

    Igen vil jeg ikke gøre mig til dommer om hvor vidt det er skadeligt eller stressende for vinen – men det er ikke noget der har generet mig – tværtimod. Min vin er nu meget mere let-drikkelig og smager stadig godt. Det er en Petit-Shiraz (også kaldet Durif) fra Nugan.

    Alt i alt tror jeg bare at det gælder om at bruge sin sunde fornuft når man laver dette "trick". Selvfølgelig gør vi det ikke med vores Petrus 1925 ligesom vi heller ikke bare overilter den med at kaste den på karaffel. Man føler sig lidt frem, og så er der sgu ingen ko på isen.........tror jeg :-).

    God vin-weekend.

    SvarSlet
  8. Denne her oversigt over ideelle vintemperatur på de forskellige flasker er meget fin:
    http://multimedia.pol.dk/archive/00478/TemperaturVine2CN10_478471a.jpg

    SvarSlet
  9. Fedt Palle, tak for indsparkene. Jeg kan ikke lade være med at føle det lidt underligt, at holde en fin flaske vin under den kolde hane, mens etiket og det hele bliver gennemblødt.

    Men hva' faen, hvis vinen ikke tager skade men til gengæld falder lidt i temperatur, så er det vel ikke helt dumt.

    Prøvede Nannas ide med en tur i køleskabet - bare lige et kvarter, og det ændrede faktisk en del ved oplevelsen. Måske det er der jeg lander, bare en hurtig tur i køleren inden servering.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet