lørdag den 2. juni 2012

Killibinbin Scaredy Cat 2008

Forleden dag havde vi mine forældre på besøg, og da det var min kære mors fødselsdag dagen efter, skulle der selvfølgelig fødselsdagsvin på bordet. For at holde os i fødselsdagsånden valgte jeg en af de vine jeg netop selv havde givet bloggen i fødselsdagsgave, da den jo fylde år sidste måned - Scaredy Cat fra australske Killibinbin.

Scaredy Cat er lavet på 69% Cabernet Sauvignon og 31% Shiraz, og kommer fra Langhorne Creek regionen. Der er lavet 1100 kasser i denne årgang 2008 og så holder den 15% alkohol.

Lige siden jeg købte denne vin sidste måned, har jeg set frem til at smage mig ind i hvad for et slags hus Killibinbin er. Er de en ny Mollydooker, er det den fede og læskende frugt der er i højsædet eller er det noget helt andet de vil? Jeg var spændt.

Vinen var nærmest sort i glasset og tyk og fed. Det var måske ventet, når nu vi har med sådan en tyk australier at gøre. I duften var det især krydret alkohol der slog mig, og så tørrede frugter, måske rosin. Det var interessant, men også meget kraftigt - tør jeg sige for meget?

I munden var det en varm gruset og sveden tørhed der mødte mig, med kraftige krydderier, og især peber. Scaredy Cat er en enormt kraftig vin, med voldsomt kraftig smag og fylde, men det er desværre det meget brændte og pebrede der fylder. Der er langt mere bulderklask end der er harmoni, og det giver altså en noget uharmonisk vin. Kan man godt lide kraftige australiere (og det kan jeg normalt godt), så kan det godt være at man falder for den her vin, men personligt synes jeg det krydrede og brændende fyldte for meget. Jeg er meget spændt på hvordan Killibinbins Cabernet Sauvignon er. Om det er det samme, eller om den er mere i balance.

Scaredy Cat er ikke en dårlig vin, men den bliver for meget. Jeg må lande på et C-, og håber på at vinen i fremtidige årgangen (eller med tid), kan smide noget af den meget kraft af sig.

Karakter: C-

2 kommentarer:

  1. Jesper, de vine, du drikker har så underlige navne, at du stort set aldrig behøver finde på dine egne overskrifter. Meget praktisk :D

    SvarSlet
  2. Ha ha, ja Nanna, hvor har du ret. Desværre dræber det jo langsomt poeten i mig - at jeg aldrig skal være kreativ ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet