onsdag den 4. juli 2012

Kaesler Barossa Valley Avignon 2008 Vintage

Sommerferien er i fuld sving, og som planlagt er der igen kommet gang i vindrikkeriet. Forleden blev det til den australske Kaesler som jeg købte i Løgismose for godt en måned siden - det er den med den åndsvage bagetiket jeg beklagede mig over.

Det er et GSM-blend, og ifølge Kaeslers hjemmeside er Grenache- og Mataro-stokkene 70 år gamle, mens Shiraz-druerne er blandet fra stokke der er 40 og 105 år gamle. Der er altså chance for at det her kan smage rigtig godt (vin fra gamle stokke kan bare et eller andet), men også risikoen for at det kan blive en tand for koncentreret til min mund.

Vinen er dyb mørk rød, med en nærmest støvet fylde. Fine gardiner ned langs glassets kanter.
Der bydes ind med duft af balsamico, svag svag kold køleskab, sød frugt, solbær måske, og lakridssirup.

Den sidste vin jeg drak var en "ægte" Rhone-vin (også på GSM), men for mig var den en tand for sød og ukontrolleret - spørgsmålet var om denne australske pendant var det samme?
Heldigvis ikke. I smagen var der en flot styret sødme, god varme og en fyldig kraft i smagen. Alkoholen (15% - SMASK) er tydeligt til stede, men føles alligevel rimeligt godt styret - ikke som i Lirac'en. Den kunne dog godt tåle at dampe lidt af, så vinen hældt på glas en times tid før nydelse, er ikke af vejen.
Der er ikke nogle nævneværdige tanniner, men alligevel en fint styret og harmonisk vin. Afslutningsvis bød der sig lidt pebber til, og jeg oplevede små glimt af portvin, især i eftersmagen.

Samlet set var det her en rigtig god oplevelse, og en noget andet oplevelse en den franske. Vinen kostede 153 kroner, og jeg skrev i sin tid at sådan en pris, trods alt stiller lidt forventninger, og de blev stort set indfriet.
Jeg kunne måske godt have ønsket mig lidt flere tanniner, og en lidt mere dæmpet alkohol, men det ødelægger ikke oplevelsen af en god vin. Vi ender derfor på et fint og flot C.

Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar