torsdag den 1. december 2011

La Ferme Du Mont Côtes du Rhône Villages "Le Ponnant" 2009

Fransk vin får ikke mange chancer her i huset, og det er egentlig ikke nødvendigvis med min gode vilje, at det er sådan. Snakker man med "kendere" og "garvede vindrikkere", så er der ingen tvivl om at de største vinoplevelser skal findes blandt de franske vine, og de få gange jeg selv har haft muligheden for (og fornøjelsen af) at smage nogle af de store (og dyre) topårgange, så må jeg sige jeg er fuldstændig enig. Der er bare noget ved de franske vine, som ingen andre vine kan matche.

Mit problem med de franske vine, og årsagen til at de drikkes alt for sjældent hos os, er så at jeg oplever at der skal lægges alt for mange penge før man får noget der smager godt, og så ryger de hurtigt ud af hverdagsbudgettet. Selv når jeg lægger et par hundrede for en flaske, føler jeg mig tit skuffet, og føler at de penge kunne være lagt bedre i et andet vinland.

På trods af det, så vil jeg fra tid til anden gerne give Frankrigs billige vine en chance, med håb om at der er overraskelser derude, som jeg bare skal lede efter for at finde. Og når nu restaurant Kong Hans' anerkendte stjernekok Thomas Rode vælger at blamere sig selv, når han træder frem på TV for at reklamere for Côtes du Rhône-vine, så skal staklen da også have noget ud af sine anstrengelser.

Så derfor, med alt dette in mente, valgte vi i går at åbne en fransk vin fra netop Côtes du Rhône. Det er en vin jeg købte for nogen tid siden, efter at min vin-ven Palle havde drukket, og smårost, en fransk vin fra netop Rhône-området. Hans holdning til fransk vin er forenelig med min, så hans flygtige glæde over en flaske fransk, gjorde at jeg også følte en trang til at give området en ny chance.

Vinen er lavet på 60% Grenache og 40% Syrah, og trækker 14,5%.

Udseende: Mørk rød med en typisk fransk lethed, der giver en klar gennemsigtig kant. Højt antal af fedtede tynde gardiner dekorerede glassets sider.
Duft: Overraskende frugtet. Knuste mørke bær, anis som udviklede sig mere klart til lakrids, og en anelse peber.
Smag: Lidt mørke bær, men ellers mere noter af peber og krydderier. Smagen var kraftfuld, med finde velintegrerede tanniner, og eftersmagen var fin og mellemlang. Der efterlades dog ingen smagsindtryk efterfølgende.
Pris: 79 kroner hos Atomwine.
Bedømmelse: Overraskende indtryk fra start. Duften af frugt, der til at begynde med havde en sødlig karakter, som over tid blev mere krydret. Smagen der også bød på lag af både sødme og det krydrede, og så en eftersmag der havde fylde, og som ikke bare var vandet. Alt sammen måske indtryk man må kunne forvente af en vin, men dog indtryk jeg synes kan være svære at finde i franske vine i denne prisklasse. Meget overraskende, og til prisen, helt ok. Karakteren gives med land og pris i tankerne.
Karakter: C

6 kommentarer:

  1. Sjovt at du lige har smagt denne, for det er den julevin, jeg har valgt. Jeg er dog vild med fransk vin - specielt Rhone. Så jeg glæder mig til denne.

    Jeg skal prøve at skrive nogle notater ned juleaften og se, hvor meget/lidt vi er enige. ;-)

    SvarSlet
  2. Hej Kim

    Når du nu er vild med Rhone-vine, så er jeg ikke i tvivl om at den her vil smage dig rigtig godt :)

    Skriv endelig tilbage med din egen oplevelse, og hav så en rigtig dejlig jul.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Rhone er faktisk et af de franske distrikter (foruden Champagne), som jeg har mest fidus til. Den mørke fyldighed, de gavmilde frugtnoter, alle krydderierne og den robuste struktur. Mao. jeg kan godt lide de store Parker-Rhone'er, som europæere elsker at brokke sig over :D

    SvarSlet
  4. Jeg skal være ærlig, Nanna, og sige, at selvom jeg sjældent har stor fidus til fransk vin (især når vi taler pris/kvalitet), så oplever jeg også Rhone som et distrekt med rigtig mange gode vine. Når det er sagt, så er der ikke noget der slår Bordeaux, hvis man lægger pengene. Har prøvet det en enkelt gang, og for pokker det var godt :D

    SvarSlet
  5. Hejsa
    Havde jeg penge til det, så ville jeg næsten udelukkende drikke de gode (dyre) vin fra Bourgogne og Bordeaux (mest fra Pauillac). Men vine fra det nordlige Rhone er også gode, og ikke mindst lidt mere prisvenlige. Som julevin vil jeg i hvert fald foretrække en rhonevin :)

    Julehygge herfra
    Simon

    SvarSlet
  6. Hej Simon

    Jeg kan sagtens følge dig med rhonevine som julevin. Jeg tror til gengæld jeg ender med en Torbreck GSM, som jo i bund og grund også er en rhone-blend. Den har bare den australske saft og kraft oveni, som jeg jo så godt kan lide ;)

    Rigtig god jul
    Jesper

    SvarSlet