mandag den 26. december 2011

Julemiddagen og den tilhørende vin

Så er juleaften vel overstået, og sikke en hyggelig aften det var. Et flot juletræ blev pyntet imens Disneys Juleshow kørte over skærmen, god mad blev i den grad nydt, og vi fik sunget de fleste af de klassiske julesange, og det endda uden alt for mange falske toner.

Og når nu den gode mad er blevet nævnt, så skal vi selvfølgelig også snakke om hvordan vinen gik til maden.
Faste læsere ved at jeg måtte ændre julevin, da Torbrecks GSM som jeg havde udvalgt mig, var udsolgt. Valget faldt i stedet på Fess Parkers Frontier Red, en vin jeg egentlig synes er udemærket, men som jeg ikke var ovenud begejstret for i forbindelse med julemaden. Derfor var det ganske spændende hvordan den ville klare sig, når nu julemiddagen var anderledes end den vi havde testet den op imod, samt når stemningen var en anden, for det betyder jo alligevel noget.

Lad mig starte med at fortælle, at vores julemiddag består af kalkun med fars i portvinssovs, aspargeskartofler og waldorfsalat, så modsat "traditionel" julemad (og det er jer med flæskesteg og and jeg kigger på), er der ikke her sur rødkål eller søde brunede kartofler at skulle forholde sig til. Lad mig derefter fortælle at der var sat umenneskelige forventninger til vinen, fordi den jo var udvalgt og medbragt af "ham vinbloggeren". Puha, hårde odds.

For at gøre en lang historie en anelse kortere, så var der store roser til vinen, hvilket måske også skyldes at man ikke sidder juleaften og sviner vinen til, som andre har medbragt. Min søde far og jeg blev i hvert fald enige om, at selv om vinen var både god og kraftig i smagen (især i de søde noter), så ville den måske have været endnu bedre hvis vi havde fået and. Netop det kraftige syrlige bid man fornemmer så snart vinen kommer ind i munden, som jeg også har beskrevet tidligere, ville måske komme mere til sin ret hvis man sad og spiste brunede kartofler og fed and, end nu hvor vi sad med en portvinssovs og en mager fugl, der ikke i samme grad krævede denne syre. Det sødmefulde i vinen, og dens kraft, gik dog rigtig fint til maden, så det var på ingen måder et dårligt valg af vin, men jeg kan ikke lade være med at spekulere over hvordan Torbrecken havde været. Oh well, det er jo en hypotetisk tanke der nu kan være ligemeget.

Langt mere interessant er det at høre fra jer læsere; hvordan gik jeres juleaften, og ikke mindst, hvordan gik jeres vin til julemaden? Gik det hele op i en højere enhed, eller sad i med en vin der i den grad fejlede? Lad endelig høre fra jer, og hav så nogle dejlige anden-, tredje-, fjerdejuledage.

1 kommentar:

  1. Jamen jeg skulle jo i år holde jul for første gang sammen med kæresten og hele hendes familie. Så første jul for mit vedkommende uden min far og mor – og så i en alder af bare 30 år :-(. Heldigvis skulle det vise sig at blive en rigtig rigtig hyggelig aften med dejlig mad og ok vin.

    Ok vin? Ja – det var sådan at vin-indkøbet til julemaden stod Torben for. Det har han gjort i mange mange år, og dette havde jeg besluttet mig for, at jeg ikke ville lave om på. Julen er jo trods alt traditionernes fest.

    Da vi ankom til festen, så jeg straks at vin-glasne var ølglas. Ak ja – det havde måske været lige nørdet nok at komme med mit eget Holmegaard Stor Rød Glas. Men borddækningen gav da lige en lille indikation om hvad der var i vente.

    Dog blev jeg alligevel overrasket da jeg så flasken ”Nugan Vision Carbernet Sauvignon Black & White”. Det er faktisk en udmærket vin som jeg har købt mange gange – dog som pap-vin. 3 liter for 99 kr i Superbest. Umiddelbart havde jeg sat loftet lidt højere, når det nu var juleaften. Men som Torben sagde ”Det er en pisse billig vin” – og dette måtte jeg jo give ham ret i , i det den står i 40 kr. flasken :-).

    Det sjove er så, at det slet slet ikke var så tosset. Jeg var faktisk meget overrasket. Australierne kan tit få ret meget tanin ud af Carbernet, og denne var ingen undtagelse. Den skar igennem det fede mad, og havde en dejlig smag som alle kunne lide .Igen overrasket over smagen af frisk eg. Selvfølgelig taler vi ikke topvin her, men til prisen tror jeg absolut ikke jeg ville kunne finde en der var bedre. Så det var jo egentlig interessant nok.

    Ellers stod julen også i vinens tegn. Har fået et par vin-gavekort, og vil straks bestille 2 stk. Peter Sissecks Q2 (har ikke smagt denne endnu, men har set Simon fra Vinisten tale fantastisk om den).

    Har af diverse samarbejdspartnere på jobbet fået i alt 14 flasker vin. Fik også dette fikse vin-tilbehør – Wine Saver - http://www.youtube.com/watch?v=mtzZ0iSlQxg denne kan jeg slet ikke snakke godt nok om. Den er sgu smart - især når ens kæreste er gravid :-). Køb køb køb.

    Glædelig jul og godt nytår!

    SvarSlet