søndag den 4. december 2011

Vinmagneter. Virkelig?

Forleden aften da jeg sad med kæresten og så TV, kørte ovenstående reklame over skærmen. Tænk engang, ved hjælp af en skænkeprop med indbyggede magneter, kan man nu modne sin vin uden at lade noget så simpelt som tid gøre arbejdet. Sæt Eva Solos Catalyser-skænkeprop i flasken, hæld op, og nyd din vin som havde den ligget og modnet i kælderen. Smart, ik?

Tanken bag konceptet er at den "proces der naturligt modner vine", er måden hvormed tanninstrukturen i en vin ændrer sig over tid. En løs tommelfingerregel siger, at jo flere tanniner en vin har, des bedre lagringspotentiale har den. Og vi ved jo alle hvordan store vine bare bliver bedre med alderen, ik?
Jeg går ud fra at producenten af Catalyseren dermed har sat lighedstegn mellem tanniner, alder og stor vin. Hvis tanniner ændrer sig over tid, og vine bliver bedre med alderen, ja så må vine også blive bedre hvis man ændrer tanninerne. Det er ren matematik.

Men hvordan passer magneter så ind i denne matematiske formel? Jo, sandheden skulle være, at magneter skaber magnetfelter, og er der noget der indvirker på tanniner, så er det magnetfelter. Det vender jeg tilbage til.

Nu er jeg desværre ikke matematiker, så denne matematiske logik er ikke logisk for mig, og da jeg samtidig er skeptisk anlagt, er der for meget i det her koncept der bare skurer mig for meget i ørerne. Derfor har jeg gravet lidt i hele tanken om vinmagneter.

Faktum er, at hele stuntet med vinmagneter faktisk ikke er en ny ting, men noget der fra tid til anden dukker op. Eva Solos Catalyser er første gang jeg ser ideen med vinmagneter, men ude i den store verden findes der adskillige lignende produkter. Lad os se på nogle af dem.

The Wine Cellar Express

The Wine Cellar Express
Den første jeg stødte på var The Wine Cellar Express. En slags "ølbrik" til vinflasken, men selvfølgelig proppet med magneter, forstås. Placer vinen på brikken, og lad den stå i et kvarter til en halv time. Det er som at have en tidsmaskine til sine vine, som firmaet selv skriver på sin hjemmeside.
Det der straks kan undre mig, hvis hele dette magnet-halløj virker, er hvorfor denne anordning kræver at vinen står imellem et kvarter og en halv time, mens Catalyseren i bund og grund kun kræver at vinen hældes hurtigt forbi magneterne, i det man skænker op. Måske magneter bare er blevet kraftigere, som tiden er gået og udviklingen har taget fart?

Jeg søgte videre, efter andre magnetprodukter, og den næste jeg fandt nærmede sig mere Catalyseren i form og funktion.

The Wine Clip

The Wine Clip
The Wine Clip hedder den, og som navnet næsten antyder, er det en stor klemme (fuld af magneter), som klemmes om flaskens hals. Når man skænker op, fiser vinen lige igennem magnetfeltet, som i Catalyseren, og magien opstår.

Jeg skrev tidligere at jeg ville fortælle nærmere om hvorfor magnetfelter er så gode på tanniner, og sørme om The Wine Clips producent ikke har været så søde at forklare det på deres hjemmeside. Bedre kilde findes næppe.

Forklaringen går på at magneter har den evne at de kan "smadre" tanniner. Store tanninmolekyler er hårde, påstås det, mens små er blødere, så hvis man kan gøre de store tanninmolekyler små, får man en blødere vin. Altså en vin der ikke stikker i munden. Altså en bedre vin (se, jeg kan også sætte lighedstegn mellem en masse udsagn).
Ud over at magneter giver dejligt bløde tanniner i en vin, så har magnetfelter også den egenskab at de tiltrækker ilt, hvormed vinen altså iltes bedre, når den hældes gennem et magnetfelt. Så altså, med magneter får man en bedre vin. Jeg digter ikke, det er taget fra producentens hjemmeside.

Godt, jamen så er der styr på hvordan og hvorfor skidtet virker, hvilket leder mig til det sidste produkt jeg fandt.

BevWizard

BevWizard
Historien om BevWizard er helt fantastisk. Et par gutter der tidligere har "blødgjort" vand vha. magneter, kontakter en dag lægen og "Master of Wine" (en titel der betyder man ved en hulens masse om vin) Patrick Farrell, for at udvikle konceptet til også at dække vin. De går i partnerskab sammen, og BevWizarden er født.

BevWizard er nok det produkt der ligner Eva Solos Catalyser mest, men modsat The Wine Clip, mener producenten her at det er de små tanninmolekylder der er hårde, hvor magnetfeltet så gør dem store, så de bliver blødere. Det lader til at der virkelig er styr på videnskaben bag det her magnethalløj.

Besøger man BevWizards hjemmeside, mødes man af en masse rosende udsagn om produktet, alle fremsagt af medejeren Patrick Farrell (der her dog kun er krediteret som "Master of Wine" - yderst gennemskueligt og seriøst). Men mere interessant er den artikel jeg efterfølgende fandt om produktet.

Til at starte med får Patrick Farrell taletid, og fortæller om BevWizards fortræffeligheder og hvordan den virker. Efterfølgende bliver det dog langt mere interessant, i min verden, da der gives plads til kritikerne. Ikke mindst da zaren af alle skeptikere, James Randi, blandes ind i diskussionen. Det er ham der har udlovet 1 million dollar til den der kan påvise upåviselige ting (f.eks. at der eksisterer spøgelser), og her sætter han også den million på højkant, til den der kan påvise magneternes fortræffeligheder i forbindelse med vin.

Hvad denne søgen rundt i vinmagneternes univers så har betydet for mig, er forholdsvis nemt at konkludere. Jeg er på ingen måde blevet klogere, eller overbevist, om at magneter har nogensomhelst indvirken på tanninerne i en vin. Jeg tror nærmere at den kan have en placeboeffekt, så man tror man får en bedre vin, men nu er jeg jo ikke fysiker, eller klog, så den slags gætværk vil jeg slet ikke kaste mig ud i.
Der er dog to problemer der popper op ved hele konceptet.

For det første er tanniner jo ikke nødvendigvis noget man gerne vil af med. Den flaske Two Left Feet vi drak forleden, var jo netop en vin hvis karakter blev løftet af samspillet mellem fyldig frugt og tanninernes bid. Altså tanniner jeg ikke ville have været foruden.
Det andet problem ved "bare sådan" at fjerne tanniner er, at når det sker naturligt, over tid, er det gerne med den virkning at andre noter tager over. Vinen har en generel udvikling, og det jeg fra tid til anden omtaler som "smagen af alder", er netop noget der kommer over tid. Fjerner vi tanninerne vha. magnetisme, betyder det jo ikke at andre noter bliver udviklet. Vi fjerner noget, uden at tilføje en gevinst.

Det eneste sted jeg rigtig kan se at sådan en tingest har en gavnlig effekt, hvis det virker, er hvis man bruger den på en billig vin, der ikke byder på meget andet end kradse tanniner, syre og for megen alkohol. Sådan en fætter kan sikkert gøres mere rund og medgørlig, men helt ærlig, så hellere bruge lidt flere penge på sin vin.

Vil du gerne have at din vin skal smage bedre end du er vant til, så drop magneterne, tag en snak med din vinmand, og få anbefalet en bedre vin.

6 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk læst om denne Eva Solos et par steder. Dels i Politiken, men også på www.vinavisen.dk

    Copy/paster lige fra Vinavisen.dk fra uge 47 (da man ikke som sådan kan linke til enkelte artikler - det hele står på en og samme side) De har nemlig lavet en blind-test af den.

    Her er hvad de skrev:

    Virker magnetismen?
    Med jævne mellemrum designes der dimser eller glas, som på en eller anden måde skal kunne modne en ung vin i løbet af få sekunder.
    Nu er firmaet Eva Solo barslet med en nydeligt designet vinserie, der ud over folieskærer, proptrækker og vinprop også omfatter en såkaldt "catalyzer".

    Denne særlige skænkeprop til flaskehalsen indeholder et magnetsystem, "der gør, at vinens smagsstoffer og bouquet træder tydeligere frem, og garvesyren nedtones".

    Vi har tidligere testet en magnetisk bakke, som man skulle stille flasken på. Den virkede ikke. Men det kunne jo være, at magneten ville virke, når vinen ligefrem strømmede forbi den. Så vi foranstaltede en større prøve i VinAvisens smagepanel.

    Modner den virkelig vinen?
    Foran hver deltager stod tre skænkede glas rødvin – en udmærket Rosso Veronese IGT 2010.
    Vinen i to af glassene var skænket lige fra flasken, mens vinen i det tredje glas havde fået en tur gennem skænkeproppen. Det kunne også have været omvendt – to glas med skænkeprop og ét uden; det blev ikke oplyst.

    Og så gjaldt det om at opdage, at to af glassene var ens, og at disse adskilte sig markant fra det tredje glas.

    I koncentreret tavshed blev der smagt og sammenlignet og sat krydser på det omdelte skema, men problemet var, at alle tre glas faktisk smagte ens. Dog mente enkelte deltagere, at der kunne være en marginal og ganske ubetydelig forskel.

    Konklusionen var, at proppen er virkelig god og præcis at hælde af, men at den ikke på nogen måde modner vinen og dæmper tanninerne.
    Ønsker man at nyde en ung og måske lidt robust vin, er det efter vores mening meget bedre at plaske den over i en karaffel et par timer før måltidet.

    SvarSlet
  2. Godt fundet, Palle :) Tak fordi du deler det med os andre.

    Jeg går ikke ud fra at du ønsker dig sådan en til jul?

    SvarSlet
  3. Sjov og grundig artikel, Jesper! Måske en idé som en hadegave :)

    SvarSlet
  4. Tak Nanna, og ja, ikke en dårlig idé ;) synes bare ikke jeg hader nogen SÅ meget :)

    SvarSlet
  5. Nej for pokker. Sådan ville jeg sgu ikke eje. Blev sjovt nok spurgt i dag på jobbet, om sådan en var noget værd. Der sagde jeg NEEEEEJJJ, og fortalte at han jo kunne gå ind på vintanker.dk og læse mere om det.

    Men det er sjovt nok med den vin-industri. Det er jo en milliard forretning, og selvfølgelig vil der komme alt muligt tilbehør. Har da selv også en del ”små-ting”. Kunne også sagtens forstille mig at jeg fik sådan en magnet i julegave, da jeg jo er sådan en vin-én (det er jeg i hvert fald blevet kaldt i familien). Her skal jeg nok lade være med at svine den til, men blot bytte den til noget andet.

    SvarSlet
  6. Sådan Palle :) Dejligt hvis det man skriver, fra tid til anden kan oplyse folk.

    Og ja, folk der giver sådan en lille fyr i gave er jo nok velmenende, så mon ikke bare man skal få byttet i ro og mag? ;)

    SvarSlet