torsdag den 3. september 2015

Shatter Grenache 2012


Grenache, Garnache, Cannounau, Tintilla .. Ja, kært barn har mange navne! Jeg er efterhånden blevet ret glad for Grenache druen, men jeg har endnu ikke anmeldt en vin på denne druesort. Indtil nu! 

Shatter Grenache er et sammenarbejde mellem de to vinmagere, Joel Gott og Dave Phinney. Jeg har læst mig frem til, at navnet “Shatter” eftersigende skulle være en henvisning til de ekstreme vindyrkningsforhold, som findes på vinmarkerne i Maury, i Lanquedoc-Roussillion regionen.. Vinen er, som du sikkert allerede har regnet ud, fra Maury i Frankrig. Maury ligger lidt nordøst fra den sydfranske by, Peripignan og blot 70 km nord fra den fransk-spanske grænse. Vindforholdene kan være ret voldsomme i dette område - Så mon ikke det er det, at både vinens navn og etikette (knust glas) henviser til.

Vinen kommer fra 60 år gamle stokke. Vinstokkene står i en sort skifer jordbund - hvilket er kendetegnet for området omkring Maury. Jorden er næringsfattig, men skiferen holder på varmen og muliggør sammen med de kølige nætter en langsom modningsproces. Vinden spiller også en vigtig rolle i vinens tilblivelse! Den kraftige vind i området tynder ud i druerne på stokkene og efterlader færre druer, som derfor får mere næring og bliver mere intense og koncenteret. 

Efter at druerne er blevet høstet på vinmarkerne, ligger de 30 dage i afkølet tanke inden selve fermenteringen. Derefter ligger vinen 10 måneder på franske egetræsfade, inden den til sidst kommer på flaske. 

Indrømmet! - Jeg elsker når det bliver lidt nørdet. Hvis du ønsker at vide mere om vinen, bør du læse videre på linket, shatterwine. Det kan iøvrigt tilføjes, at vinen er købt hos Smalle Vine for 169 kr. 

Vinen dufter og smager af både brombær og kirsebær. Der er en masse frugt i smagen og samtidig fornemmer jeg også et et strejf af vanilje og krydderier i smagen. Vinen føles silkeagtig og har virkelig fine tanniner, der runder vinen godt af.
Skøn vin!

Karakter: B


2 kommentarer:

  1. Hej Kenneth

    Jeg er helt enig med dig i forhold til Grenache druen – jeg er også blevet stor fan! Shatter lyder meget spændende, du sælger den i hvert fald godt ;)
    Har du smagt l'elephant, der også er Grenache? Den er simpelthen en must-taste! Jeg har fundet den i Super Best (ja, det må vel så være Meny nu) på gode dage, men ellers har jeg købt over nettet.
    Anyway, bare en lille anbefaling, og så skal der også lyde tak for en god og farverig blog :)

    Mvh. Frederikke

    SvarSlet
  2. Hej Frederikke

    Som dig og Kenneth er jeg også selv voldsomt glad for Grenache-druen. Lavet godt kan den simpelthen smage himmelsk, og man skal unde sig selv at opspore en god producent og så give lidt ekstra for en flaske. Har du brug for lidt ekstra inspiration på druen, så prøv at søge på "grenache" i søgefeltet oppe til højre. Prøv også at søge på "f bomb" - den er en ren pleaser ;)

    Tak for de pæne ord om bloggen :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet