torsdag den 24. september 2015

Torbreck The Steading 2008


Op til den forgangne weekend var jeg i humør efter et rigtig godt glas vin. Det er ikke i de situationer at jeg kaster mig over de nye vine i mine vinreoler - de skal gemmes til når jeg er nysgerrig og eventyrlysten. Skal jeg sikre mig et godt glas, så skal jeg naturligvis gå efter de flasker jeg allerede kender. Derfor faldt weekendens valg på en gammel kending, Torbrecks The Steading - en vin lavet på 60% Grenache, 20% Mourvedre og 20% Shiraz, hvilket betyder et klassisk GSM-blend, eller Rhone-blend om man vil.

Tidligere har jeg smagt årgang 2006 som var en utrolig lækker oplevelse, og denne gang blev det så til årgang 2008. Ny årgang, bevares, men der er som sagt også gået godt tre år, så jeg forventede noget i samme klasse. Samtidig snakker vi jo om australsk marmeladevin, hvor jeg ikke forventer store udsving mellem årgangene, så forventningerne var klart høje.

Jeg blev på ingen måder skuffet. Vinen var overraskende let og lys i farven, med en kant der knækkede over i en begyndende orange - præcis som jeg oplevede med 06'eren.
Duften nærmest kastede sig ud af glasset med tørrede frugter, især rosin. Smagen var præget af alder og balance, sødmen var tydelig på tungen og der var en utrolig flot syre. Tanniner var der ikke mange af, men den store smag og den flotte syre skabte en herlig balance.
Det her var på ingen måder en bulderbasse, og ikke en marmeladevin - heldigvis. Den var ganske let, på trods af en stor fylde og massiv smag. Jeg drak den over tre dage, og selv på tredjedagen holdt den samme fine niveau - imponerende.

Jeg kan se at jeg har givet 290 kroner i sin tid, mens denne årgang nu kan findes på nettet til 450 kroner. Av, det er meget, og måske også en tand for meget. Til sin gamle pris er det et fantastisk køb, men den nye pris trækker en anelse ned. Der er vi altså oppe i et område hvor der er rigtig meget god vin. Vi ender derfor på et flot B.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar