mandag den 24. august 2015

I Fabbri Chianti Classico 2012


Forleden smagte Jesper på en rigtig klassiker. Amarone della Valpolicella. En vin som vækker visse ungdomsminder i mig. Før du råber "Overklasses Hellerup drengerøv" efter mig så læs lige med. Det er nemlig slet ikke så slemt, som det lyder. 

I gymnasiet var jeg medlem af en lille vinklub. Vi kaldte os for en vinklub, men struktureret var den ikke. Vi behøvede en undskyldning for at mødes og drikke os fulde inden de mange fester på vores Randers-forstads-gymnasium. Vinklubben blev undskyldningen. Hvad vi ikke har drukket af vores forældres halvdyre vine - og når det skulle gå vildt for sig, så splejsede vi, og købte enten en AmaroneBarolo eller en Chianti. 

Vi bliver i dag i det klassiske italienske. Denne gang trækkes en Chianti fra 2012 op. Der er tale om Chianti-huset Fabbri's Chianti Classico. Chianti laves på 80-100 pct. sangiovese. I Fabbri's laves på 100 pct.

Etiketten minder mig mest af alt om noget fra den gamle østblok. Men hvad pokker - den skulle prøves!

Som etiketten og navnet afsløre er vinen Chianti Classico området, som anses for at være den bedste del af Chianti distriktet. Fabbri's Chianti kommer fra L'Amole kommunen. Hos I Fabbri bliver vinene dyrket marker beliggende 600 meter over havets overflade. Husets vine bliver dyrket økologisk og efter gamle traditioner. 

Fabbri Chianti Classico overrasker. Under min smagning fik jeg både noteret bær, frugt og lakrids noter. Dertil havde vinen et strejf af kaffe. Vinen havde fine tanniner, men de var nok en smule for afdæmpet i forhold til min smag. Det må altså gerne være vildere! Vinen kan købes hos Le Pinard til 136 kr. Generelt synes jeg der er tale om en fin Chianti, som bestemt er godkendt til prisen. 

Karakter: C+ 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar