onsdag den 23. september 2015

Andrew Murray Tous les Jours Syrah 2013


Denne californiske Syrah er fra Andrew Murray’s Wineyards, som ligger i Santa Ynez Valley lidt nordøst fra Santa Barbara. Selve vinhusets placering giver, som de selv skriver det, dem mulighed for at vise både det kølige og varme klimas indflydelse på Syrah druen. De gange jeg har drukket californiske vine, har det indtil nu primært været vine på Pinot Noir. Men nu var tiden inde til at prøve en vaskeægte “Californisk Syrah”.

Efter at have sat mig lidt ind i huset, Andrew Murray Wineyards, er det blevet mere og mere tydeligt for mig, hvor huset får deres inspiration fra. De ligger faktisk slet ikke skjul på det! Vinhuset har i de 20 år de har eksisteret været meget inspireret af vine fra Rhône og skulle ifølge Wine.com producere vine i stil med Hermitage og Cöte Rotie. Vinhuset laver, udover vine på Syrah druen, også vine på Grenache, Cinsault- og Viognier druen, som alle er kendte druesorter fra Rhône. Efter min mening er det aldrig nogen dårlig idé, at lade sig inspirere af de klassiske franske vinområder. Uoriginalt, men slet ikke dumt.


Jeg faldt over Tous les Jours Syrah fra 2013 i en af mine favorit butikker. Nemlig Smalle Vine. “Tous les Jours” er fransk og betyder hver dag eller hverdag, så vi har altså med en “hverdags Syrah” at gøre.


I glasset var vinen flot mørk og let. Jeg fik noteret en masse frugt i duften. Specielt duften af kirsebær og krydderi fangede jeg. Men den duftede også af noget andet? De irreterede mig virkelig, at jeg ikke kunne sætte ord på den duft jeg fik frem. Hvad gør man så!? Jeg klikkede ind på CellarTracker i et forsøg på at finde nyttige noter fra andres oplevelse med samme vin... Selvfølgelig gav det pote! Det var lavendel, som jeg kunne dufte. En stor del af de brugere, der havde anmeldt vinen havde noteret lavendel i duften (Tak CellarTracker!). Smagen var ligeledes domineret af frugt. Jeg fik noteret søde kirsebær, brombær og anis. Vinen blev rundet godt af, af bløde tanniner.


Jeg kan ikke lade være med, at tage prisen vinen med i betragning, når karakteren skal gives (Man er vel jyde). 149,- !! Det er ikke galt og slet ikke for en "hverdags Syrah"!


Karakter: B-



Ingen kommentarer:

Send en kommentar