lørdag den 8. august 2015

Les Obriers De La Peira 2013

Det er med en smule ærefrygt og præsentationsangst, at jeg skal tage hul på skriveriet herinde på Jespers blog… Men så igen, så er det heldigvis ”Mine uhøjtidelige tanker om mine oplevelser i vinens verden”.

Som den opmærksomme eller faste læser sikkert har bemærket, så er vinen ”Les Obriers De La Peira” allerede blevet anmeldt her på ”Jespers Vintanker”. Helt tilbage i februar 2013 anmeldte Jesper samme vin fra årgang 2007 og gav den flotte karakter ”B - En fremragende vin”.

Hvorfor så smage vinen igen? Og hvorfor så ung en vin som årgang 2013? Ja, godt spørgsmål… Jeg skal prøve at komme med et fornuftigt svar.

I første omgang synes jeg det kunne være sjovt at starte med at anmelde en allerede anmeldt vin, og se om jeg kunne finde nogle af de samme noter, som Jesper fandt tilbage i 2013, i en yngre vin. Derudover tilbragte jeg 3 uger af min sommerferie i hhv. Bourgogne og Languedoc-Roussillon sammen med min kæreste, som jeg i øvrigt prøver at omvende (Hun sværger stadig til IPA og andre overgærede øltyper). Det skal nok lykkes en dag.

Nu til dét, det hele handler om. Nemlig vinen. Les Obriers de la Peira laves stadig på 65 % Cinsault og 35 % Carignan. Carignan skulle eftersigende stadig være den mest benyttet drue i område, men min lille rundrejse og smagninger i området viser, at der bliver dyrket store mængder af Grenache og Syrah.

Mit kendskab til Cinsault og Carignan er begrænset, men jeg kan allerede nu konstatere at det ikke bliver sidste gang jeg smager vin på disse druer. Les Obriers de la Peira overrasker. Vinen er let og elegant med let syre og noter af kirsebær, frugt og den bliver rundet godt af med noter af anis og fine tanniner. Jeg fik også noteret ”støv” som egentlig harmonerer godt ift. den ”hengemt museumsagtige” noter, som Jesper fik noteret sig i hans tidligere smagning.

Så er vi i gang!


Karakter: B-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar