fredag den 14. august 2015

Tetramythos Agiorgitiko 2013

"Intet prægtigere end druens saft har nogen sinde været skænket mennesket af Gud." 
Sådan skulle den græske filosof, Platon have sagt - og vi bliver i det græske. Nu skal du, kære læser, ikke begynde at tro, at jeg drikke meget græsk vin. Dette er faktisk min første oplevelse med vin fra Grækenland. Her på bloggen er der tidligere blevet anmeldt græske vine. De endte i hver sin ende af karakterskalaen. Den ene, Lyrarakis Kotsifali 2011 faldt helt igennem, mens den anden, Sigalas Krisē fik den flotte karakter B - En fremragende vin.  

Vinhuset Tetramythos ligger på den græske halvø Peploponnes, hvor vindyrkning er en af de vigtigste landbrugsaktiviteter. Dog bliver størstedelen af druerne brugt til fremstilling af rosiner! Druen den valgte vin er på, er af sorten Agiorgitiko og dyrkes i omkring 1000 meters højde. Her får druen noget kulde, som forlænger modningsprocessen. I modsætning til de vine der dyrkes i de lavtliggende varme områder, høstes Agiorgitiko sent.  

Tetramythos Agiorgitiko fra 2013 købte jeg hos Le Pinard i Torvehallerne. Hvis du interesserer dig for biodynamiske eller økologiske vine, så er det her du skal tage hen. Alt hos Le Pinard er alt økologisk certificeret og meget er biodynamisk. Tetramythos' Agiorgitiko er selvsagt økologisk og er derfor anderledes i forhold til de vine, jeg plejer at købe.

I glasset har Tetramythos Agiorgitiko en flot rød farve og jeg finder små noter af kirsebær i duften. Frugten går igen i smagen og tilfører sammen med den lette syre en friskhed til vinen. Vinen bliver rundet godt af med bløde og runde tanniner. Jeg synes Agiorgitiko fra Tetramythos er et fint glas, men jeg savner flere noter. Både i duften såvel i smagen. 


Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar