mandag den 1. september 2014

Spier Creative Block 5 2011


Tidligt på sommeren blev jeg kontaktet af en repræsentant for Spier, som ville høre, om jeg ville anmelde en lille håndfuld af deres vine - det ville jeg da gerne. Første vin er denne Creative Block 5.

Bag navnet ligger et kunstprojekt som sydafrikanske Spier støtter op om, hvor en række kunstnere producerer værker på små 18x18 cm store læreder. Disse værker samles hos Spier, hvor kunstopkøbere så køber et antal af disse "blokke", og sætte dem sammen til et nyt, samlet kunstværk. Ideen om at mange små værker skaber ét stort, går igen på vinens etiket, hvor 5-tallet fremstår som sammensat af enkelte kvadratiske elemener.
Hele ideen bag projektet skulle være, at støtte op omkring kunstnermiljøet i Sydafrika, og det er jo fint nok. Det er dog vinen jeg har den største interesse for.

Det er rødvin, lavet på Cabernet Sauvignon, Merlot, Cabernet Franc, Malbec og Petit Verdot - så sydafrikansk vin lavet på de klassiske Bordeaux-druer.

Næsen bød på krydret solbær, mens munden i høj grad bød på kraftig fad, krydderi, god tannin med mørk bær liggende et sted nedenunder - dog med fadsmagen som det mest dominerende. Det er en fint struktureret vin, selvom de forskellige udtryk er en anelse ude af balance. Det fornægter sig dog ikke, at det er rigtig fint håndværk, og til en pris på omkring 130 kroner flasken ved 6 styks, så er det absolut godkendt.

Spier er lig med supermarkeds-vin, generelt noget jeg ikke køber det store af, men den her kunne jeg sagtens finde på at smide i kurven igen. Vi lander på karakteren C+.

Karakter: C+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar