onsdag den 10. september 2014

Le Macchiole Paleo Rosso 2010


Fjerde vin, og den sidste Cabernet Franc vin til gutternes sensommersmagning, var hele årsagen til at jeg ville prøve en Cab Franc-smagning med drengene. Tilbage i den tidlige sommer, var jeg med min vinven Palle til Atomwines smagning i København, og dengang var det denne vin der klart stod som aftenens bedste oplevelse - den åbnede i den grad vores øjne for Cabernet Franc-druens fortræffeligheder.

Vi er i Bolgheri i Toscana, og jeg har læst mig til at mange anmeldere kårer denne vin til noget af det bedste fra Italien. Desværre ryger den under radaren hos de fleste, fordi det er vin lavet på 100% Cabernet Franc - det sælger bare ikke så godt (men det kommer til at ændre sig - tro mig.. og Oz Clark). Over hele linjen har den fået top-anmeldelser, så det var spændende hvad gutterne sagde til den. Palle og jeg havde jo kåret den som lidt af et lille vidunder.

Igen var det en super oplevelse, men den fes vist ikke helt ind hos de andre gutter. De to første vine havde allerede dannet et billede hos dem, hvordan Cab Franc skulle smage, og der røg den her helt klart ved siden af. Det friske og perlende klare, var her skiftet ud med kraft og saft. Men for pokker det var lækkert.

Det lidt tobaksagtige fra den sydafrikanske version var igen at spore, men i en LANGT mildere variant. Der var masser af fad, godt med peber, og i grunden bare fuld knald på alle smage. Der var ikke noget underspillet og fint her. Der blev gættet på Tempranillo, hvilket på aftenen måske nok gav mening. Jeg noterede mig slutteligt, at det her var god, kraftig, spændende vin. Klart en vin der kan tåle at ligge, men i høj grad også en nydelse nu.

Koster 449 kroner, hvilket klart er mange penge, men det er sgu også en lille oplevelse. Gutternes negative røster, gør at vi "kun" lander på et B+ i karakter.

Karakter: B+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar