lørdag den 13. september 2014

Calabretta Etna Rosso 1999


Med den femte vin til gutternes sensommersmagning, startede vi på anden halvdel af setup'et. Første halvdel var de fire Cabernet Franc-vine, og anden halvdel var så fire vine med lidt alder. Jeg ville egentlig prøve at ramme samme årgang, 1998, men jeg fandt kun tre. Fjerde vin måtte så blive denne, fra 1999, som åbnede ballet.

Den var fra Sicilien, lavet på druerne Nerello Mascalese og Nerello Cappuccio, som anses for at være hoveddruerne i Etna-regionen, hvor vinen mere præcist er fra.
Jeg har læst mig til, at Cabernet Sauvignon er for Merlot, som Nerello Mascalese er for Nerello Cappuccio - hvilket betyder at Mascalese er mere skarp og tanninholdig, mens Cappuccio står for det mere bløde og fede.

Inden smagningen havde jeg faktisk smagt en enkelt flaske af denne vin, og den smagning gjorde mig stærkt bekymret. Der var nemlig en kraftig sherry-lugt, hvilket kan indikere oxidering, og det er ikke godt. Men stort set alle anmeldelser jeg har set af denne årgang, har haft denne note, så jeg overvejer om det mon er en note som simpelthen er meningen.

Sherry-noten var der selvfølgelig igen, og oven på alle Cabernet Franc-vinene, fremstod denne ret skarp og kantet, og den manglede i den grad frugt. Igen oplevede jeg sherry-noten som en fejl, og ikke som noget behageligt, og mens jeg drak mit glas, nåede jeg faktisk at blive træt af denne vin. Trods det, synes både Frank og Jonas at det var en dejlig vin, så måske det handler om smag.

Jeg er ikke selv overbevist, og er ikke synderligt glad for at have en flaske mere liggende. Måske den kan blive en god gave til enten Frank eller Jonas. En karakter vil jeg i hvert fald undlade, simpelthen fordi der er uenighed om der er fejl ved vinen.

1 kommentar:

  1. Hej Jesper.
    Spændende set-up i har gang i:) Ikke mindst denne Etna fætter, jeg drak en flaske i årgang 2004 for nogle uger siden, en fuldstændig skøn oplevelse, fantastisk vin til 150kr.
    Min oplevelse var at det kunne minde om klassisk moden Nebbiolo, Barolo med alder. Faktisk også hen af den klassiske Rioja stil, som La Rioja Alta er. Her, har jeg, typisk oplevet noter af syltede tomat, en Eddike agtig note, som kunne lede hen mod Sherry. Spændende synes jeg. Tror ikke der er fejl, men som du selv skriver, et spørgsmål om smag.
    Det gir jo blot "undskyldning" for at prøve endnu en flaske, så kan du få det opklaret:)
    KH
    Alex

    SvarSlet