tirsdag den 2. september 2014

Sensommersmagning 2014


Min gode ven Thomas har netop købt hus, og derfor var det jo nærliggende, at det var ham som bød indenfor til gutternes seneste vinsmagning. Som det ses ovenfor, indbød den tilhørende have til lidt boldspil, mens Thomas og jeg gjorde mad og vin klar. Som (næste) altid, var det jo mig som stod for vinene.

Denne gang havde jeg valgt at lave en dobbelt-smagning - otte vine i alt, fordelt på to heats.
Første heat bød på en klassisk drue-smagning, da jeg havde valgt at vi skulle forsøge os med Cabernet Franc-druen. Cabernet Franc bruges hovedsageligt som blandingsdrue, f.eks. i Bordeaux-vine, men enkelte lande eller regioner har kastet sig over vine på 100% Cab Franc, og da den engelske vin-guru Oz Clark samtidig har vurderet det er en drue man skal holde godt øje med de næste år, så var det tid til en fokuseret smagning.

Andet heat kaldte jeg 15+ - et navn der dækker over vine som var 15 eller flere år gamle. Mere præcist var det tre vine fra 1998, og en enkelt fra 1999 (ville egentlig have lavet en ren 98'er-smagning, men fandt desværre kun tre fra denne årgang). Opgaven i dette heat lød på, at når nu gutterne kendte årgangen, var det så stadig muligt at finde frem til land og drue? Ikke mindst når nu alder var en faktor som gik ind og ændrede på smageindtrykket.

Følgende vine blev serveret, og efterhånden som jeg får skrevet om hver af dem, kan man trykke på hvert link for at læse de enkelte indlæg:

Samlet set blev det en rigtigt hyggelig aften, hvor vi i høj grad lærte nyt. Både om os selv og vores evner, men også om især Cabernet Franc-druen. Tak til Thomas for at lægge hus til en rigtig hyggelig aften, og tak til gutterne for den gode stemning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar