tirsdag den 4. december 2012

Fox Creek Red Baron Shiraz 2011


Jeg kan ikke stå for skæve etiketter, og det er også eneste årsag til at denne flaske røg i kurven da jeg for nyligt handlede vin i Systembolaget i Sverige. En ræv som flyver i flyvemaskine - for dælen det er sjov.
Nå ja, og så var det jo en australsk Shiraz fra McLaren Vale, samme område som en del af Mollydookers gode vine kommer fra - den skulle prøves.

Den skal dog ikke have synderlig mange ord med på vejen, for det var noget af en skuffelse - faktisk i en grad så det ikke lykkedes mig at drikke flasken op.

I næsen blev jeg kastet tilbage til slutfirserne, med en duft af sæbespåner (kan ikke mindes at have brugt sæbespåner siden). Munden blev hovedsageligt bombarderet med kraftig syre og tanninfornemmelse, samt en gruset karakter. Min første konklusion var at den smagte ungt, billigt og bare ikke særligt godt.

Den dæmpede sig lidt på andendagen, men især rigeligt med fad, en yderst svag marcipan og så ellers en virkelig kort og stram smag, med en alt for dominerende alkohol. Nej, det smagte bare af billig og ligegyldig vin, uden balance eller harmoni.

Som sagt købt i Systembolaget til en pris på 109 svenske kroner, hvilket må siges at være alt for meget. Jeg lander på et D-, og skal måske til at revurdere min indkøbsstrategi. Sjove etiketter er i hvert fald ikke den sikre vej frem.

4 kommentarer:

  1. Hej Jesper

    Det er nok en hit and miss-strategi, når man vælger vine ud fra etiketter. På den anden side vil det føre dig igennem mere vinøs diversitet, end hvis du blot kigger efter Parker point-klistermærker.

    Dog kan etiketter som regel afsløre om vinen er naturvin eller konventionel. Naturvine har sgu altid så halvgrimme og helfjollede etiketter.

    De bedste hilsner

    Tue // Vinsvin + Bizon Vin
    www.blogsvin.dk

    SvarSlet
  2. Hej Tue

    Tak for kommentaren. Jeg er fuldstændig enig i at det klart er en hit and miss-strategi, men for pokker hvor gør det også bare det at drikke vin lidt sjovere - især hvis det serveres for folk der ikke går så meget op i vin. Pludselig vil de faktisk gerne tale med om vinen (eller i hvert fald flasken). Og ja, man kan sgu godt blive træt (og fattig) af kun at gå efter hvad Parker går og udpeger.

    Sjov tanke angående naturvin, det tester jeg af på lørdag ;) Der får vi nemlig venner på besøg som slæber sådan en fætter med.

    Rigtig god december - må den stå i rigeligt med god vin.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Forresten, har du besøgt Smalle Vine på Frederiksberg? Det er et mekka for etiket-fetichister. Intet mindre. Vinene skal nemlig have en (virkelig!) speciel etiket for overhovedet at komme ind i sortimentet.

    Og så har de en masse svedig vin. Jeg har lige købt en flaske fuldfed Shiraz ... med bobler.

    SvarSlet
  4. Hej Tue

    Du kan tro jeg har lagt vejen forbi Smalle Vine -
    http://www.vintanker.dk/2012/05/et-besg-i-smalle-vine-pa-frederiksberg.html

    Desværre er de sidste vine derinde fra drukket, så skal snart forbi igen.

    Lyder fedt med din sparkling Shiraz - jeg overvejede faktisk at slæbe sådan en med til nytår, i stedet for de billige bobler ved midnat, men nåede det ikke.
    Glæder mig til at læse om dine oplevelser med din ;)

    Rigtig god jul.
    Jesper

    SvarSlet