fredag den 30. november 2012

Dansk Vinlager i Flensborg


Her et lille vin-shoppe-tip til jer der har nem adgang til det nordtyske..

I efterårsferien rullede jeg med familien over den tyske grænse for at se lidt på Flensborg, og i den anledning lagde vi vejen forbi Dansk Vinlager - en forholdsvis stor vinhandel i udkanten af byen.
Navnet går jeg ud fra dækker over at der tales dansk i butikken, samt at priserne står skrevet i danske kroner - det er altså en butik skræddersyet til os vininteresserede, som ruller over grænsen for at shoppe, men som ønsker bedre vin end hvad Fleggaard kan præstere.

Hvad der gør butikken til et spændende bekendtskab, er at der forhandles rigtig god vin, mens priserne er holdt på et fornuftigt tysk niveau. For eksempel fandt jeg den spanske supervin Aalto 2009 til en pris på 200 kroner flasken, ved køb af seks styk - godt nok ved seks styk ja, men til en pris omkring 80 kroner under hvad jeg køber den til herhjemme.
Også sydafrikanske Kanonkop Kadette er en lækker vin, og kan til en pris på 60 kroner nærmest gå under betegnelse hverdagsvin - det er langt fra de 120 kroner den koster herhjemme.
Derudover fik jeg også savlet over lidt forskelligt fra Ben Glaetzer og Torbreck, alt sammen igen til rigtigt gode priser.

Lige indenfor døren, tæt på kassen, stod et stort smagebord hvor et hav af flasker stod åbnet, klar til smagning - en fin detalje var at de alle havde vacuumpropper i, sikkert for at de ikke skulle stå og fise af i løbet af dagen. Det var ikke de store vine man kunne smage her, mere dem i prisklassen 50 til 100 kroner, men det var en fin service. Her fik jeg mig en snak med en ung ekspedient, der fortalte mig at han også selv var vild med Aalto'en, og hvis han ikke drak den mindst en gang om måneden, havde det ikke været en god måned - for pokker, der er nogle der kan.

Til dem der har muligheden for det, så tag at smutte forbi og se om ikke der kan handles lidt god vin med hjem. Jeg skal i hvert fald en tur omkring butikken igen, næste gang min vej går forbi det nordtyske.

4 kommentarer:

  1. Hej Jesper.
    Tak for tippet, jeg kommer af og til på de kanter og besøger sviger familien. Har flere gange tænkt hvor den gode vin butik mon er på den anden side af grænsen, nu har jeg en som skal tjekkes ud.
    Fedt!
    Jule hilsner
    Alex

    SvarSlet
  2. Hej Alex

    Dejligt at du kan bruge tippet - så håber jeg at du ikke bliver skuffet ;)

    Og skriv da lige tilbage når du har lagt vejen forbi, og fortæl hvad du synes. Måske du lægger mærke til nogle gode priser du kan dele med os andre?

    Rigtig god jul.
    Jesper

    SvarSlet
  3. Hej Jesper,

    Jeg kan ikke lade være med at kommentere på denne tråd, selv om det er et par år siden den startede. Dansk Vinlager startede under navnet Calle Vinlager, som lå 4 steder ved grænsen. Jeg har købt vin der i mange år. Nu er de tre af dem lukket og den fjerde skiftede navn til Dansk Vinlager for nogle år siden.

    Lige nu køber jeg altid min frikadellevin dernede. Jeg arbejder i området, og det gør det let at smutte derned efter arbejdstid og på vej hjem.

    Det evige tilbud er Ben Glaezers vine som:

    1) Heartland Shiraz til 75,- per flaske v. 6 flasker (65,- ved 60 flasker). Prisen i Danmark er typisk omkring 140,- per flaske.

    2) Lillebroderen Stickleback Shiraz til 50,- per flaske, det er halv pris af den danske pris som typisk er 99,- per flaske.

    Ben Glaezers vine er den typiske vin der falder i danskernes smag. Superkraftig med masser af frugt uden at blive vammel.

    Halv pris af den danske pris, det er da til at tage at føle på. Specielt ved en konfirmation eller bryllup hvor man bestemt kan servere den.

    SvarSlet
  4. Hej Rodehouse

    Tak for historien om vinlagerets start :)
    Jeg har også oplevet hvordan priserne ofte ligger godt under de danske, og ikke mindst på Glaezers vine - Det har jeg også benyttet mig af.

    Jeg skal snart derned igen, så frygter lidt det bliver en dyr omgang, trods de lavere priser ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet