mandag den 16. juli 2012

Drikker man vin på Roskilde?

En tæt tåge en sen nat (tidlig morgen?) bidrog kun til den fantastiske stemning på årets festival.
Det var i usandsynligt godt selskab, at jeg i sidste uge indfandt mig på dyrskuepladsen i Roskilde, til Roskilde Festival årgang 2012. Min gode ven Palle og jeg var draget derned for gud ved hvilken gang, for at høre musik og slappe fuldstændig af, og det betyder gerne at vinen for en uges tid er sat fuldstændig på pause, for at blive erstattet af iskolde fadøl. For i mit hjerte er der bare et eller andet med vin og Roskilde Festival som ikke helt stemmer.

Palle har dog før snakket om vinbaren Malbecks fortræffeligheder, og da de igen var at finde på festivallen, var der alligevel åbnet op for at dette års festival skulle byde på lidt god vin. Oven i hatten sørgede vi også selv for lidt gode druer, i form af en flaske Vinaceous! Red Right Hand (yes, musik-fan, vinen blev taget med fordi der er et musik-link i titlen: Nick Cave har lavet et nummer der hedder Red Right Hand. Vi er vin- OG musik-fans), så måske skulle 2012 være året hvor vin alligevel fik sin plads på festivallen.

Inden jeg kaster mig ud i at fortælle om mine vinoplevelser på årets festival, så lad mig lige få clearet en enkelt ting: Dem som har været på Roskilde Festival vil nikke genkendende til, at den faktisk er meget kendt for indtagelsen af vin. Nemlig i form af 1 liters rød og hvid papvine.
Jeg kan godt se at det er en billig måde for gymnasieelever at blive stiv på, men for mig handler festival og alkohol om andet end at blive stiv (navnlig hygge), ligesom vin ikke bare er vejen til at blive stiv, så jeg skal være ærlig at sige at jeg aldrig har prøvet disse vine, ligesom at jeg heller ikke har noget behov for at prøve dem (i år blev der faktisk afholdt vinsmagning i disse vine, hvor en professionel (??) smager nærmest dømte rødvinen udrikkelig - jeg tror ikke jeg kommer til at smage disse vine i årene der kommer).

Tilbage til den vin jeg så faktisk drak, så lad os starte med vinbaren Malbeck. Normalt er de at finde på Istedgade i København, men i Roskilde-ugen er de også at finde bagerst på festivalpladsen, tæt på Cosmopol- og Pavilion-scenerne. Her havde de indrettet sig med en lille bar, og en 5-6 langborde hvor de købte varer kunne nydes.
Malbeck byder på vine fra Argentina, og udvalget på festivalen var ganske fint. Man købte per glas, og priserne var fra 40-80 kroner glasset. Jeg tror vi endte med at smage hele striben, og jeg må sige at det faktisk var rigtig god vin vi fik indenbords. Jeg har selvfølgelig ikke en eneste note med derfra, for vi var på festival, klokken var lidt over middag, og vi var allerede på vej til at blive småsnaldrede.
Spørgsmålet der kan poppe op er så, om det så fungerer med en vinbar på en festival? Også i den grad. Godt indslag og god adspredelse fra al øldrikkeriet, og Malbeck er helt sikkert en vinbar jeg skal aflægge et besøg igen.

Mens vi sad på Malbeck, stødte min anden gode ven, Frank, sig til selskabet, og det endda med hans gode ven, Grünewald, og efter lidt indtagen af druer sammen med dem, blev vi enige om at fortsætte i vores (Palles og min) lejr til den medbragte flaske.
Flasken var som tidligere sagt en Red Right Hand fra Vinaceous!, og den kan du læse lidt mere om her. Som det kan ses på billedet, blev den indtaget i tilpas fine omgivelser, af de fineste plastic-vinglas (medtaget fra Malbeck) og selvfølgelig i fortræffeligt selskab.

Igen mindes jeg ikke mange detaljer, men det forekommer mig at det var en udmærket flaske vin, og den var endda ganske fornuftigt tempereret. Flot arbejde, Hr. camping-vinkyper.

Flasken blev hurtigt tømt, og vores lille fest fortsatte i et fortelt (der kom vist lidt regn), hvor den stod på Gammel Dansk, øl, guitarspil og Niels Hausgaard-viser (Frank og Grünewald er fra Nordjylland og kan dem alle med dialekt og det hele). Fantastisk.

Tilbage står jeg så med det store spørgsmål, om god vin og Roskilde passer sammen. Jeg må være ærlig og sige ja, det gør det - for mig (og Palle) i hvert fald. Det er lige som om at man skifter tempo, nydelsen af alkohol er ikke kun en del af hyggen, men får også et eget fokus, og det var faktisk virkelig fantastisk. I fremtiden skal der helt sikkert flere gode flasker vin med derned, og Malbeck skal klart besøges, både ude i den virkelige verden, og igen til næste år, på Roskilde.

Rock on!

3 kommentarer:

  1. Fint indlæg. Rock on ;o)
    vh Ulrik

    SvarSlet
  2. Tak for det Ulrik - Rock on ;)

    SvarSlet
  3. Selvfølgelig kan man drikke vin på festival – også selv om den hedder Roskilde. Fordomme er der jo nok af når man siger man tager på Roskilde-Festival. Straks tænker folk at det er hardcore druk, mudder og hor i lange baner.

    Men sådan behøver det ikke at være, hvis man nu som os,ver gået hen og blevet gamle. Man kan have lige præcis den festiaval man ønsker. Vi var på Campingvognsarealet hvor der er grønt græs, fuglekvidder, ingen høj musik, stille efter 22 og super pænt/rent over det hele.

    SELVFØLGELIG har man så også de gode druer med. Det er absolut ikke sidste gang. Når vin skal nydes skal man have tid til det. Og hvis der er noget man har på festival – ja – så er det tid.

    Malbeck-baren har jeg nu besøgt de sidste 3-4 år. Det ender med at blive en halvdyr fornøjelse hver gang, når man sidder der et par timer. En rigtig vinbar sådan et sted, er et rigtig fint alternativ til alle alkohol/øl-boderne. Dog var der to små problemer med det i år, som jeg ikke syntes jeg har oplevet de andre gange.

    Jeg ved godt at der skal være bemanding i sådan en bod i noget der ligner 18 timer om dagen. Dog syntes jeg ikke det er for meget at forlange, at dem der så står bag baren også selv drikker vin og bare ved lidt om det de sælger. Det var så absolut ikke tilfældet i år. Der må Malbeck stramme op – kend jeres publikum.

    Andet problem var (for mit vedkommende) at de rigtig store vine udeblev i år. Når man tager deres topvin til 85 kr glasset, skal man helst blive blown-away. Det plejer jeg. Jeg skal ikke udelukke at det var fordi man havde drukket lidt dagen i forvejen eller det faktum at kl. Ikke var mere end 12-13 stykker, eller fordi det var af plastik glas.

    Der er ikke andet at gøre end at tage til Istedgade hvor deres vinbar ligger og prøve igen. Den har jeg besøgt rigtig mange gange, og her er vejledningen samt druerne i høj høj klasse. Så kan det være vi kan finde nogle flasker til næste års festival. Jeg glæder mig allerede.

    SvarSlet