onsdag den 21. marts 2012

Jeg er løbet tør for vin

Ja ok, løbet tør er jeg måske ikke ligefrem, men alligevel er der ikke rigtig nogle af mine vine jeg har lyst til at åbne for tiden. Kigger jeg ind i skabet og på vinreolen, synes jeg at mine vine falder i to kategorier, og af forskellige årsager har jeg som sagt ikke rigtig lyst til at åbne vine fra nogle af kategorierne.

I den ene kategori befinder alle de vin sig, som jeg i sin tid købte da jeg startede med at interessere mig for vin. Halvt i blinde og halvt lokket af fine beskrivelser i supermarkedsreklamerne, købte jeg en del vin i især Super Best, og hvor nogle af dem er ganske gode, er der også en del imellem der bare er rigtigt ligegyldige. Dem der er ligegyldige, giver det næsten sig selv hvorfor jeg ikke har lyst til at åbne, men dem som faktisk er gode, ja, dem har jeg nok bare drukket lidt for mange af på det sidste.

I den anden kategori er der to typer vine (to typer der nogle gange overlapper). Den ene type er dem som har kostet en del penge flasken, og som jeg måske ikke synes at jeg har lyst til at proppe op weekend efter weekend. De skal simpelthen gemmes til at lejligheden er lidt mere speciel end bare kæresten, mig og en hakkedreng. Selvfølgelig tager vi også hul på den slags vine fra tid til anden når vi bare er os, men det er og skal ikke være normen (det er simpelthen for dyrt - lad os nu bare være ærlige).
Den anden type vin som befinder sig i kategori to, er dem som jeg har købt ind med et ønske om at gemme til de får lidt flere år på bagen. Det er vine jeg virkelig gerne vil smage, men som simpelthen skal have lov til at ligge lidt endnu, og derfor skal de selvfølgelig ikke proppes op endnu.

Så altså, helt løbet tør er jeg ikke, men jeg mangler lidt nyt og spændende i segmentet 100-150 kroner. Er der nogle der ligger inde med gode bud? Alle bud er velkomne, om ikke andet for at høre om hvad I andre nyder når weekenden skal være sjov, men ikke nødvendigvis spektakulær.

5 kommentarer:

  1. Hej Jesper.
    Jeg kender til dit dilemma, jeg er der selv til tider. Jeg går på nettet og undersøger om der er mulighed for et godt køb. Når jeg står i den situation er jeg ikke bange for at købe noget jeg ikke kender, satse lidt, for mig gælder det også om at blive overrasket, forhåbentlig positivt:)

    Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men Theis Vine i KBH K har fx tilbud på en række KILIKANOON vine.
    http://www.theis-vine.dk/vinproducenter/kilikanoon-winery-6756.asp

    Gastro roser i denne uge L De Lyeth Cabernet Sauvignon, den er på tilbud i Superbest, østerbro, til 175kr for 2 stk. Ellers står den til 105kr. Jeg ved du tidligere har omtalt deres Pinot, som faktisk er et fint glas:)

    Ellers skal du kikke efter noget spændende spansk via nettet, der kommer man rigtig langt for 100-150kr.

    God jagt..:)

    SvarSlet
  2. Hej Alex

    Tak for dit fine indspark. Jeg er helt enig med dig i at det i situationer som den jeg skriver om, måske er tid til at være lidt eventyrlysten. Nogle gange kan man godt føle en trang til at holde sig til det sikre, fordi man har et godt glas vin i vente, men for pokker hvor er det skønt og tilfredsstillende når man åbner og overraskes positivt af en ny vin :)

    Har derfor netop bestilt et par flasker ukendt australsk hjem, netop for at kunne glæde mig til noget ukendt potentielt godt. Jeg skriver mere om emnet når de er blevet smagt.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Jesper, du skal bare en tur forbi KK Wine og prøve Rivers-Marie Pinot (250 kroner) og Rochioli 2009 RRV Pinot (280 kroner). Har jeg nævnt det før? Jeg husker det ikke :D
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  4. Hmm Nanna, det kan jeg ikke forestille mig at du har foreslået før :P Måske jeg skal springe ud i dem.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  5. Her lidt input fra et ældre blog indlæg...der er dog løbet en del vin gennem åen siden :

    http://vinmunken.blogspot.com/2011/01/de-5-bedste-vine-indtil-nu.html

    SvarSlet