tirsdag den 8. oktober 2013

Marcato Barattaro Noir 2009


I fredags var vi en tur hjemme hos vores gode venner Thomas og Charlotte, og som noget nær sædvane, var det dem som stod for maden, og os der medbragte vinen.

Jeg havde været en tur i Skovgaard Vine i Birkerød, for at hente lidt vin til en vinsmagning (mere om den på et senere tidspunkt), og der fik jeg en rigtig hyggelig snak med ejeren. Det endte bl.a. med at jeg købte denne italienske Pinot Nero med, og den skulle selvfølgelig straks smages.

Jeg købte vinen fordi jeg var i humør til Pinot Noir, fordi det var lidt sjovt at det var en version fra Italien, og fordi Marcato kan lave rigtig god vin, ikke mindst med den fremragende Pian Alto som jeg smagte for godt et år siden.

Denne gang er det dog ikke en varm fed lækkerbisken, som Pian Alto'en, men til gengæld en langt mere stram og stringent Pinot.
Den åbner utroligt enkelt, nærmest spinkel, med en utroligt høj syre og fine velintegrerede tanniner. Vi er ikke vilde med den til start, og noteres egentlig af den smager af sur nektarin - som hvis man bider i skrællen.
Efter en del timer, og lidt god mad, vender jeg tilbage til den, og hvilken forvandling. Syren har fortaget sig, den er blevet langt mere mild, men med en MEGET klassisk Pinot-frugt, uden jeg egentlig kom det nærmere.

Jeg endte med virkelig at nyde vinen, men den skal HELT sikkert have lov til at få lidt ilt - gerne et par timer eller mere.

Vinen kostede 109 kroner hos Skovgaard vine, og jeg endte med at være helt godt tilfreds, trods den lidt hårde start. Når vi taler Pinot til omkring 100 kroner, så synes jeg faktisk vi lander på et B.
Thomas var dog ikke særligt vild med den, så han er højst tænkelig uenig. Magen til fjols.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar