lørdag den 19. oktober 2013

The Dirty Pure Project F Bomb 2012


Californisk vin har skuffet mig, langt oftere end det har bragt mig glæder, men hold nu kæft hvor den her vin kommer direkte ind fra højre, og sætter tingene på plads.

The Dirty Pure Project er et californisk vinprojekt med en mission. De ser det som nærmest for nemt, at smide dyre californiske Cabernet'er og Pinot'er på markedet, fra et præstige-områder som Napa, og vælger i stedet at gå mere ukonventionelt til værks. Og ukonventionelt er et ord de gerne selv kaster om sig, på deres hjemmeside.

Efter eget udsagn, har de valgt ukonventionelle druer (Grenache og Mourvedre), en ukonventionelt region (Central Coast), navngivet vinen ukonventionelt (F Bomb), og pakket den ukonventionelt (metalfolien omkring proppen er fjernet). Om de har ret, eller om det bare er ren salgsgas og artsy-fartsy fis, det må være op til den enkelte at vurdere, men der er noget spændende over projektet.

Den med metalfolien om proppen, det handler for Dirty Pure om, at de gerne vil være lidt miljøbevidste, og da folien ikke har nogen særlig nytteværdi, er den fjernet. Personligt synes jeg det ser super stilet ud, at den er væk - så thumbs up der.

Vinen er hovedsageligt på Grenache (95%), med en lille snas Mourvedre iblandet, begge hentet fra Santa Barbara (området, ikke tv-serien). Det er en vin på 15,1% alkohol, og den er lavet i kun 1400 kasser. Nå ja, og så er der etiketten, den er bare fed.

Snakker vi selve vinen, så er vi tilbage til starten af dette indlæg, og hvordan den bare sætter hele den californiske vinverden på plads - intet mindre. Smagt blindt havde jeg sagt Pinot, før en egentlig vurdering havde sat ind. Kig på farven i flasken, på billedet ovenfor, og det er tydeligt at den visuelt peger i den retning. I munden har den til start, den meget lette og frugtede californiske Pinot-fornemmelse, men så begynder den ellers også at fylde på af spændende noter.

Den er fløjsblød i fylden, super frugtig med noter af vingummi, jordbær og jordbæryoghurt og frisk peber. Duften har igen noget vingummiagtigt over sig, og en overgang kommer associationen øl ind - på andendagen endda specificeret til Newcastle Brown Ale. Det er mærkeligt, men godt og spændende.

Det her er fucking fantastisk, super smooth og drikkevenlig vin af super høj kvalitet. Den er Pinot'sk, men samtidig helt sin egen. Og så endda til en latterlig lav pris- 139 kroner. Ja, det sagde jeg, for californisk vin til den pris, og så den kvalitet, det er bare.. ja, fucking fantastisk.

Vinen kan købes hos Smalle Vine, men hold lige igen med at gå shop-amok, til jeg selv har været forbi og fylde lagret op - den her skal jeg simpelthen bare have mere på lager af.

Karakter: A

10 kommentarer:

  1. Hej Jesper.
    Det lyder jo helt fantastisk, den vin vil jeg helt sikkert tjekke ud, meget snart..
    Tak for tippet:)
    Hilsen Alex

    SvarSlet
  2. Hej Alex
    Godt at høre fra dig ;)
    Ja, du skal helt sikkert prøve den, jeg tror klart det kunne være noget for dig.
    Håber du skriver om den hvis du får smagt den. Er da nysgerrig hvad du vil synes om den.
    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Hej Jesper
    Den ser sgu da spændende ud ... sådan en dag er det en skam, at man ikke lige bor i København og kan drøne forbi og hente en flaske. Men må tjekke den en skønne dag.
    vh Ulrik

    SvarSlet
  4. Hej Ulrik
    Jeg håber virkelig du får mulighed for at prøve den - den kunne sgu være en sjov lille surprise til en af jeres smagninger ;)
    Jeg mener at Smalle Vine er begyndt at levere ud, så du kan da overveje om det er pengene værd at få den sendt (personligt synes jeg tit at fragtpriserne er så dyre hos vinhandlere, at det sjældent er en rute jeg gider tage).
    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  5. Kunne være man skulle et smut forbi Smalle igen, har du forresten smagt hans "The Executioner?"

    SvarSlet
  6. Hej Gus,
    The Executioner fra Shinas Estate har jeg endnu ikke prøvet - har dog prøvet deres The Guilty. Det var satme god vin, selvom det jo er noget helt andet end F Bomb.

    Har du selv prøvet The Executioner? Og hvis du har, hvad er din dom?

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  7. Jeg kunne ikke være mere enig i din glæde ved denne vin.

    SvarSlet
  8. Hej Morten
    Fedt at du også har været forbi den gode F Bomb. Og tak for kommentaren - dejligt at blive bekræftet i, at det ikke kun er en selv, som flipper over den.
    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  9. Syntes helt bestemt at det på alle måder er en spændende og interessant vin. Hvis man serverede den til nogle gæster ude at sige noget som helst (hvis man da ellers omgås sådanne mennesker), ville de blive nødt til lige at løfte et øjebryn og sige ’hey hov?!?’. Det er altså ikke bare endnu en ’3 for 100 ’ vin.

    For det første er der farven. Tror det er den lyste vin jeg nogensinde har set. Grundet manglende vide, ville jeg bare have gættet på det var Pinot. I næsen er der cigarkasse, pepper og friske bær. I munden er den simpelthen så blød så blød. Fløjl. Smagfuld. Igen Pinot :-)

    Er rigtig glad for jeg har en flaske mere i vinskabet. Er rigtig ked af jeg kun har en flaske mere i vinskabet.

    Venter lige med at karaktergive den - men er helt sikkert der hoppe i samme luftlag som ham der ”Jesper Vintanker”.

    SvarSlet
  10. Hermed gensmagt :-). Jeg lander på karakteren B+. Det er stadig en dejlig vin. Smagfuld og blød til god pris. Det eneste der genere mig lidt er duften. Den der blanding af vingummi og labre larver, er ikke nødvendigvis noter der skal være i mit favoritglas.

    Men vil da stadig købe en kasse når jeg en dag får kigget forbi Smalle Vine. Være er det skam ikke :-).

    SvarSlet