fredag den 9. august 2013

Hvor uheldig kan man være??


Her er to flasker vin. Dem købte jeg i sidste uge, da vi var på besøge hos de gamle i Odsherred. De er købt med 20 minutters mellemrum, og skulle begge drikkes samme aften.

Den ene, lad os kalde den den med den grønne prop, købte jeg i Euro Spar som et tilbud hvor jeg fik to flasker (samme vin) for 180 kroner.
Den anden, den kalder vi så den med den røde prop, havde jeg købt kort forinden hos Svane Vin i Nykøbing Sjælland. Den kostede vist 125 kroner. Prisen er i dette indlæg dog ganske irrelevant.

Grundet til dette indlæg, og hvorfor jeg navngiver de to flasker vin efter propfarve, er hvad jeg opdagede da propfolien røg af flaskerne. Den grønne prop var nemlig stærkt angrebet af propsyge, mug, hvem ved hvad - det lugtede i hvert fald fælt, og hvad værre var at det var gået i vinen, både i duft og smag.

Ok øv, propfejl hænder, heldigt der var købt en vin mere ind - det er så den med den røde prop. For hvad ser jeg da folien er væk? En fuldstændig gennemvædet prop - ikke et godt tegn. Og nej, vinen smagte ikke direkte dårligt, men den var helt flad, havde mistet alt hvad den potentielt kunne have haft, og min bedste reference i duft og smag, var faktisk Beychevelle'n fra 1929 som jeg smagte for år tilbage - en vin der ikke længere var vin.

Efter denne oplevelse gik jeg lidt på opdagelse på nettet, for at finde ud af hvor tit problemer med prop egentlig forekommer, og under den søgen faldt jeg over denne her helt utroligt gennemarbejdede artikel, som kunne meddele at det faktisk er omkring hver 20. vin som har en eller anden form for fejl.
Det fik mig så til at spørge min gode matematikven, Jonas, hvad chancen (risikoen) for at få to vin med fejl i træk - svaret er 0.25%. Det er satme urimelige odds. Godt jeg ikke spillede lotto den dag.

Skal der være en pointe med dette indlæg, så er det at man altid skal gå tilbage til forhandleren, hvis man opdager fejl på sine vin. Det gjorde vi, og begge vine blev ombyttet med et smil - sådan.
Og når jeg så får gensmagt den med den røde prop, så kommer der et nyt indlæg - den er nemlig fra Golanhøjderne i Israel. Spændende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar