onsdag den 14. august 2013

Coast Ridge Cellars Cabernet Sauvignon/Merlot 2011


En tur til det svenske systembolag kastede en flaske af sig, med en etiket der kunne være Smalle Vine værdig - faktisk var det hovedårsagen til at den røg i kurven (ja, jeg køber også vin efter hvor sjov jeg finder etiketten). Nå ja, og så stod der bag på vinen, at den var et perfekt match til cheeseburger og solskin - noget så uprangende kunne jeg ikke stå for.

Vinen hedder Coast Ridge Cellars og er en blanding af Cabernet Sauvignon og Merlot. Den er fra Lodi-området i Californien.

Jeg har prøvet at finde information om vinhuset (som vel må være Coast Ridge Cellars), men intet dukker op. Det samme gør sig gældende for Ads Wines, som står for at have bottled vinen, dog med den undtagelse at de har en facebook-side uden information. Det her lugter altså af amerikansk masseproduktion, trods informationen på bagetiketten, om at vinen har ligget 14 måneder på fad - jeg er forvirret.

Alligevel var vinen en stor positiv overraskelse. Det skal være sagt med det samme, at det her ikke er stor vin som vil en masse - det her er vin som er lavet for at please, og for at blive drukket ungt og hurtigt.

Smagen byder på fyldig solbær, lidt lakrids, en svag ristet note samt lidt fad, og så ellers en mild syre og svage men fine tanniner. Jeg drak vinen over tre dage, med to omgange i køleskabet, og alligevel fremstod den på tredjedagen som en dejligt læskende hyggevin.

Vinen kostede 79 svenske, hvilket omregnet bliver 68 kroner - det er klart godkendt. Faktisk i en grad så den skal have mærkaten fremragende. Det betyder et B.

Det her er klart en vin jeg skal over og have mere af. Mums.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar