tirsdag den 30. juli 2013

Campillo Reserva 2006


Da jeg i sidste uge besøgte mine forældre i Odsherred, og pludselig fik en ubændig trang til kraftig spansk rødvin (hvilket jeg ikke havde medbragt og min far ikke lå inde med), måtte jeg søge mod et af de lokale supermarkeder, for at se hvad de kunne diske op med.

Butikken blev Super Brugsen i Højby, og vinen blev en flaske Campillo Reserva fra Rioja i en årgang 2006. Udvalget af spansk vin var ikke voldsomt, men jeg har haft mange gode oplevelser med Rioja-vine (Ribera Del Duero havde været bedre, men helt udelukket her), og en Reserva med lidt alder havde da potentiale. Samtidig var prisen på 99 kroner indbydende - omkring de 100 kroner synes jeg at spansk vin begynder at kunne præstere (ja, det var klart en generelisering).

Vinen blev drukket over en aften, og præsterede rigtig godt. Næsen bød helt klart på alder, i form af den lidt hengemte museumsduft som jeg ofte oplever. I munden læder, stald og igen den lidt tørre museumsnote (træk vejret gennem næsen i et af de gamle huse på frilandsmuseet, og du har en idé om hvad jeg taler om). Der var gode velintegrerede tanniner, der satte et kraftigt aftryk forrest i munden.
Smagebilledet var fint og velbalanceret, selvom jeg godt kunne ønske mig et lidt kraftgere udtryk, samt en længere eftersmag.

Samlet set er jeg godt tilfreds med indkøbet, da vinen bød på noter jeg er så vild med (læder og stald). Samtidig var det rart at se en vin fra et supermarked med lidt alder, og som så tilmed kun stod til 99 kroner.

For folk der vil prøve hvad vin også kan være, og hvad lidt alder kan gøre ved en smag, er det her et rigtigt fint sted at starte. Derfor skal karakteren sniges op på et B-. Det var sgu en rigtig god vin til prisen, men den lidt milde smag og den korte eftersmag er årsagen til minusset.

Karakter: B-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar