onsdag den 21. august 2013

Golan Heights Winery Gamla Sangiovese 2008


Vin fra Israel er nyt for mig, så da jeg faldt over denne flaske, blev jeg nødt til at handle. Det er samme vin som for nogen tid siden skuffede med en gennemvædet prop, men en hurtig ombytning til en flaske uden fejl, har gjort at jeg nu endelig har kunnet få den smagt - sådan rigtigt.

Vinen er fra Golan Heights Winery, som ligger centralt placeret nær byen Katzrin, højt oppe i Golanhøjderne. Huset er fra 1983, og gennem nogle af områdets bedste markeder, har de flere gange sikret sig titlen som mellemøstens bedste vinhus, og ikke mindst Israels bedste vinhus.

Druerne til denne vin kommer fra Galilee-appellationen, den nordligeste i Israel, en appellation som ses som den bedste i Israel. Inden for appellationen udnævnes Golan som det absolut bedste område, et område der samtidig også er det koldeste i Israel.

Vinen hedder Gamle, et navn som refererer til en gammel bronzealderby i det sydlige Golan med samme navn, og navnet dækker over vinhusets premium-række af vin - vine som især er fruit forward og udtryksfulde, som Golan Heights Winery selv skriver. Det er en vin på 100% Sangiovese, og så trækker den 14,5% alkohol.

Vinen overrasker med en sødmefuld fornemmelse i munden, som overtages af salmiak, peber og kviste. Tanninerne er forholdsvis stramme, og eftersmagen går især på det krydrede.

Det er en sjov vin, et rigtig interessant bekendtskab. Jeg har intet at holde en israelsk vin op imod, men da jeg dermed ikke før har tænkt Israel som et vinland, er jeg imponeret. Sammenligner jeg med Sangiovesens hjemland, Italien, kan den dog ikke konkurrere med det bedste derfra - langt fra.

Til en pris på 125 kroner hos Svane Vin i Nykøbing Sjælland, er vi en anelse over det rimelige - vinen var god, men på ingen måder prangende. Alligevel er jeg blevet nysgerrig, og skal ved lejlighed have fat i Golan Heights Cabernet Sauvignon. Karakteren lander på et C, for den gode vin, med en lidt for høj pris.

Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar