mandag den 22. juli 2013

Some Young Punks The Squid's Fist 2011

Som åbning på denne smagenote, skal lyde et stort undskyld til Jeppe, min søns yndlings-pædagog i vuggestuen, som fik en flaske af denne vin, da han stoppede lige inden sommerferien - Jeg havde håbet på en pleaser, men det var det sgu ikke.

Vinen er australsk, og er lavet af rødderne hos Some Young Punks - et vinhus jeg har sympati for, fordi de tør bringe sjov og attitude ind i vinverdenen, ikke mindst gennem sjove og flotte etiketter, men også fordi de kaster sig over, for regionen, atypiske valg af druetyper og blends.

The Squid's fist er lavet på 60% Sangiovese og 40% Shiraz og kommer fra regionen Barossa Valley. Det skal siges at vinen blev drukket af ualmindeligt dårlige vinglas på en lille veranda i den svenske skærgård, hvilket ikke var med til at hjælpe smagen på vej (det med vinglassene - settingen var der intet i vejen med).

Nå, men farven er svær at sige noget om, da de dårlige glas var blå-turkise. Duften var til at starte med ret stram (som et skab fuld af rengøringsmidler), grøn i det, og det var tydeligt Sangiovesen der skar igennem.
Det stramme indtryk skinnede også igennem i smagen, hvor det igen var Sangiovesen der drev smagen frem. Fedme var der ikke meget af, hvilket man til tider ellers kan tilskrive australsk Shiraz-vin, så indtrykket var i grunden lidt køligt og ikke-australsk. Generelt oplevede jeg en meget lidt frugtdreven vin, men til gengæld rimelige tanniner.
Der var noget ristet over smagen, hvilket i små vif ledte mine tanker mod det chilenske. Shirazen foldede sig især ud i det slutlige indtryk, idet mundfornemmelsen blev rundet af i et blidt udtryk. Eftersmagen var dog kort og let spinkel.

Jeg mindes at Thomas fra Smalle Vine, hvor vinen er fra, sagde at det her var en vin der kunne dele vandene. Nogle nød den, andre var ikke glade for den, og selv anbefalede han at drikke den en anelse køligere end man måske normalt ville drikke en australsk rødvin. Det prøvede jeg, men det ændrede ikke på min endelige dom. Jeg er sgu rimelig uimponeret af det her blend, og lander på et C-. Købt på bud til 95 kroner går den måske lige an, men til normalprisen på 149 vender jeg helt sikkert ikke tilbage. Der er der for meget andet australsk som byder sig langt klarere til.

Karakter: C-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar