mandag den 13. maj 2013

En god rødvin - WTF

Forleden dag var jeg en tur forbi Netto, hvor følgende opsætning bare skreg på en facepalm. Tænk engang, nu er det ikke kun racerkørere der lægger navn til papvin - damernes go-to-magasin-når-det-skal-handle-om-alt-der-kan-interessere-en-rigtig-dame, Alt for damerne, er nu også hoppet med på vognen.


Alt ved produktet bare skriger af idioti, men lad mig fremhæve de to væsentligste punkter:

  • Tilsyneladende aner kvinder intet om vin, herunder vinbønder, -slotte eller -producenter, hvorfor det er en kærkommen gave at bibelen for alle kvinder damer, Alt for damerne, kan sætte deres navn på en vin - bare for lige at sige "denne her vin kan du med god ro købe med hjem". Hvis bare der ville stå Robert Parker på alle vin til mænd, så vi også kunne slippe for at tænke når vi køber vin.
  • Åbenbart forstår kvinder intet om smagenoter og nuancer. De forstår til gengæld sætninger som "mmm, det her er virkelig en god rødvin" eller "hmmm, den her vin smager surt". I dette tilfælde vil de gerne have en vin som første eksempel med hjem, og så er det jo fantastisk, at det de søger faktisk står reklameret med store bogstaver på kartonen - en god rødvin.
Oh my God - hvor er det dog en fordummende og forenklet måde at sælge rødvin. Jeg kender mange kvinder der er langt mere skrap end mig, ud i det der med vin (hvilket selvfølgelig ikke siger så meget), så hvorfor trække det ned på det her niveau?
Og hvis det handler om, at mange kvinder måske ikke er så skrappe, eller interesserede i vin, ja, så må det bare aldrig være et Alt for damerne-logo der skal være et pejlemærke for god vin.

Det skulle sikkert være et kækt forsøg på at gøre vin tilgængelig, men for mig fremstår det bare dumt. Men jeg er selvfølgelig også bare en vinsnob :P

4 kommentarer:

  1. Der er stadig ikke rigtig nogen, der for alvor har knækket koden, når handler om at markedsføre vin til kvinder. Det ville ellers være ret indbringende, eftersom kvinder foretager stort set alle indkøbsvalg i de fleste husstande herhjemme.

    Der er sikkert mange elementer i det. Meget handler om pris og kvalitet, men hvis begge dele er i orden, så handler det - tror jeg - om lækker indpakning (ikke lyserødt). Det skal være subtilt og ikke bare skrige 'kvindevin'. Læg hertil god, seriøs no nonsense formidling, og så gerne nogle praktiske råd om servering, opbevaring, pairings osv - så er man kommet langt.

    Hvordan ville du selv gribe det an, Jesper?
    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  2. Et virkelig godt spørgsmål, Nanna, som jeg ikke har en god løsning på, men det skal i hvert fald ikke være med ordene "En god rødvin". Det er sgu alt for plat og langt ude. Det siger i bunden ikke en fis.

    Når du siger at kvinder foretager en stor del af indkøbsvalgene, og heri tænker at det også kunne dække vinindkøb, så må det betyde at vin ikke er noget der indkøbes af en dybereliggende interesse, men nærmere som et grundelement i ens husholdning. Hvis det er sagen, og det tror jeg faktisk du har ret i, så gøres der jo egentlig allerede en del. Der bliver sat fokus på generelle smage som er nemme at identificere ("En meget frugtrig vin, med lang og kraftig eftersmag" - det er nemt at forstå), og som du selv nævner, pairing (går godt til oksekød og kraftige oste). Dermed er det nemt for ikke vinkyndige, at vurdere om den givne vin vil passe med det mad den nu er tiltænkt.

    Et helt generelt problem i forhold til det med at knække koden, tror jeg dog handler om at vinverdenen er så hamrende etableret, med gamle vinhuse, klassifikationer, vinsnobber og -bloggere, og alt muligt andet, som skræmmer helt almindelige forbrugere. Der skal en ærlig interesse og nysgerrighed til, for at forstå forskelle i lande, druer, regioner osv., og det tror jeg er med til at få mange til at "stå af". Efter mange forsøg, har man endelig lært at "Amarone" er en god vin, hvorefter man bliver dybt skuffede over at den man har købt til 129 (nedsat fra 179) slet ikke smager godt. Så falder man tilbage til igen at støtte sig til hvad supermarkedets vinmand vælger at skrive.

    Nå, det blev til en masse snik-snak uden synderlig meget indhold ;) Løsningen er måske noget så enkel, at folk bare skal smutte en tur forbi vores blogge, så de kan få sig nogle helt nede på jorden vurderinger af de vin vi går og drikker :P

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Hvis der overhovedet er noget, som er veletableret og konservativt, er det forbrugeres vinadfærd. Hvor mange markeder har jeg jeg ikke stået på og set hustruen lade manden vælge vin. Her er virkeligt et område, hvor emancipationen ikke er nået langt.
    En bestemt parameter, hvor dette virkeligt er tydeligt, er økologien, der med en grov generalisering er kvindernes segment.
    Hvis man ser på Netto, som man må gå ud fra afspejler danskernes indkøbsvaner, er der ingen, måske en enkelt økologisk vin. Og Netto har alle mulige former for økologi på alle hylder undtagen vinhylden. Så når den danske husfrue køber ind, er der ikke nogen grund til at tilbyde økologisk vin, som kunne interessere hende, for dette indkøb er allerede monopoliseret af manden. Og han er håbløst forudindtaget over for økovin.
    Så det er mit indtryk, at der ligger et stort arbejde for kvinder, hvis de vil indtage mandens bastion som vinindkøber.
    (Jeg skal ikke udelukke, at der er forskelle mellem provins og hovedstad).
    Bjarne
    Vinimperiet

    SvarSlet