mandag den 22. april 2013

Small Gully Mr. Black's Concoction Shiraz/Viognier


Forleden var jeg et smut forbi Smalle Vine på Frederiksberg, for at tanke lidt op af bællevin. Det var som altid en god oplevelse, og jeg fik mig igen en rigtig hyggelig snak med indehaveren Thomas. Det fine ved Thomas tilgang til vin, som matcher min egen rigtig fint, er at det ikke altid skal være så højtideligt, eller for dem der kan sige en masse fint om en vin - og det går også rigtig tydeligt igennem, når man kigger på udvalget i butikken. Størstedelen af vinene er nemlig små kunstværker, hvor det visuelle omkring flasken i lige så høj grad er gennemtænkt, som indholdet i dem er. Det er sjovt at snuse rundt i Smalle Vine, og denne gang kom jeg hjem med fire forskellige flasker. Den første er denne Mr. Black's Concoction fra det lille australske hus Small Gully.

Small Gully er etableret i 1999 i Barossa Valley, af blandt andet Stephen Black, en fyr der inden da havde arbejde i den medicinske branche. Nok derfor denne vin lyder som noget en kvaksalver på prærien kunne have fundet på.
Vinen er lidt sjov, i det den er et Shiraz-blend (96% Shiraz) hvor de sidste 4% er Viognier - en hvidvinsdrue. Årgangen er 2009, og så trækker den her fætter hele 15,9% alkohol. Lidt af en bulderbasse.

I glasset står den med en mørk rød tone, med et meget svagt orange knæk. Den er let gennemsigtig, hvilket betyder at denne Shiraz ikke er en tæt sort fyr.
Duften er med mørke solbær, lidt krydderi og ellers bare fuld skrald på. Smagen er med frugtede kraftige røde bær, der er sødme, men også det krydrede og noget røget. Milde tanniner er tilstede, og holder det hele samlet. Når jeg ånder ud gennem næsen, oplever jeg noget lidt flødet (karamel) agtigt.

Generelt er der god fylde og god smag - et herligt glas man bare har lyst til at bælle, og som jeg virkelig nød. Det her er til gengæld virkelig en vin der sætter pris og kvalitet på spidsen, for til en pris på 169 kroner, er vi oppe hvor det bliver lidt dyr for en rigtig lækker bællevin. Derfor lander jeg på et C+. Havde den været 30-40 kroner billigere, havde jeg ikke tøvet med at kalde den fremragende, og så bliver karakteren jo en helt anden.

Karakter: C+

Ingen kommentarer:

Send en kommentar