søndag den 7. april 2013

Barone Ricasoli Casalferro 2001 gensmagt igen


Den her vin har allerede optrådt her på bloggen et par gange (første gang her, og anden gang her). Efter en smagning hvor jeg faldt pladask for den, købte jeg nemlig stort ind af den, og gennem årene har jeg langsomt drukket mig ned i beholdningen, og står nu med kun to flasker tilbage. Den ene blev åbnet i går.

Imens flaskerne har ligget i mit skab, er det gået op for mig at de egentlig er blevet lidt af en sjældenhed. I 2007 ændrede Barone Ricasoli nemlig indholdet af flasken fra at være et blend mellem Sangiovese og Merlot, til at være en vin på 100% Merlot. Det er altså derfor ikke muligt at opstøve senere årgange af denne vin, i sit oprindelige blend (jeg mindes også at den sidste årgang jeg har set af dette blend, var fra 2005).

Som sagt har jeg flere gange smagt vinen, og blogget om det, så denne notes fokus bliver i høj grad på hvordan den samme vin udvikler sig over tid - det er godt et år siden jeg sidst smagte den.

I glasset fremstår den nu klart teglstensrød/orange, et klassisk og tydeligt tegn på at der er alder på drengen. Næsen er kraftig, meget kraftig endda, med noget animalsk, læder og svedsker,
Smagen er igen kraftig og nærmest gruset, med fad, og igen læder og svedsker. Det er som om at tanninerne er ved at dæmpe sig, og jeg fornemmede ikke i samme grad som før, at jeg tørrer fuldstændig ud. Samtidig er der nu også kommet den der meget karakteristiske smag af alder som jeg godt kan lide, men som faktisk godt kan blive en smule overpowering.

Det er interessant hvordan jeg oplever at denne vin stadig udvikler sig, og endnu ikke er knækket over til noget ligegyldigt som er over the hill. Jeg synes stadig at der er en del at byde på, og jeg er tæt på at sige at det nok er nu den virkelig peaker. Det er også fantastisk at opleve hvordan der nu kommer smage på banen, som kun kan opleves når en vin har en del år på bagen - det er sgu smage der ikke kan skabes kunstigt.

Samlet set var det her en rigtig god oplevelse, og fantastisk at opleve hvordan den her supermarkedsvin stadig udvikler sig til det bedre. Den er fra Super Best og blev i sin tid købt til en pris på 159 kroner, men den kan som sagt ikke købes længere i dette blend, desværre.

Jeg knalder sgu karakteren op på et B, simpelthen fordi jeg nu virkelig får noter som kun alder kan give, og de smager bare godt. Om den så kan blive deroppe når jeg engang drikker min sidste flaske, eller om den fuldstændig falder sammen, det må tiden vise.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar