tirsdag den 22. januar 2013

Galileo Homenaje a Gaudi Priorat 2007


Tilbage i december, da vi fejrede nytår i Sverige, medbragte jeg denne spanske vin fra området Priorat. Gennem det sidste år har jeg virkelig fået øjnene op for spansk vin, og især Ribera del Duero-området har taget mit hjerte med storm, men Priorat er det af en eller anden grund lykkedes mig at styre udenom. Den gode vinist Simon er ellers glad for vinene fra netop Priorat, og da jeg nu selv er blevet så glad for de spanske vine, ja så er der vist ingen grund til at undgå dem længere.

På forhånd kendte jeg ikke meget til vinen, andet end at det velrenommerede vinblad Decanter har givet den 17,3 point ud af 20 - det er vist meget godt. Den hedder Galileo Homenaje a Gaudi 2007, og er som sagt fra Priorat. Druerne er Carignan, Syrah, Grenache, Merlot og Cabernet.

I glasset åbner der sig en utrolig duft af mørk frugt, krydderi, jord og vådt træ, og især det krydrede og jordede går igen i smagen, dog med en rankhed, syre og tannin der holder vinen i et stramt greb. Min ven Thomas noterer, at havde vinen endt med en sødme, havde det været for meget, men det er netop tannin og de mørke toner der holder i finalen.

En rigtig god vin, og et fantastisk første møde med Priorat, og til en pris på 199 kroner hos Atomwine, er det lidt af et hit. Jeg ender på karakteren B.

Karakter: B

Ingen kommentarer:

Send en kommentar