søndag den 25. november 2012

Charles Smith Boom Boom! Syrah 2011


Efter et besøg i min svenske yndlings-vinhandel kom jeg hjem med denne her lille sag - en amerikansk Syrah fra Washington State. Jeg har ikke før prøvet vine fra regionen før, men sammen med en sjov etiket, var det grunde nok til at prøve den af.

Uden at gå for meget i detaljer, så snor floden Columbia River sig gennem staten, og bjergene omkring skaber en dal der giver et helt optimalt klima til at dyrke vin - med kolde vintre og varme somre, og med store temperaturforskelle mellem dag og nat. I dette område ligger regionen Walla Walle, og det er her at vinmageren Charles Smith har slået sig ned.

Charles Smith er lidt af en original, og arbejdede som sommelier i Californien, indtil han mødte en dansk pige og flyttede til København. Her arbejdede han i 11 år som manager for forskellige rockbands, før han igen drog tilbage til USA - for at forfølge drømmen om selv at skabe vin.

Hans forbillede er europæisk vin, især fransk, og det er at fornemme i denne vin. Boom Boom! er husets basisvin, og består af 96% Syrah, 2,5% Grenache og 1,5% Malbec, og så har vi med en årgang 2011 at gøre, så en ung vin, der i grunden nok ikke tjener meget ved at ligge.

Jeg drak vinen over to aftener, og det var to meget forskellige oplevelser. På førstedagen var den meget grøn i sit udtryk, som urter mere end frugt. Den var ikke så kraftig i hverken smage eller duft, og der var ikke mange tanniner (hvilket regionen også er kendt for - fløjlsbløde tanniner). Over nogle timer kommer der en salmiak i duften, mens smagen er rank og med syre, dog uden at fremstå syrlig - jeg noterede mig at vinen nærmest har et fransk præg i sit udtryk. Et billigere fransk præg.

Andendagen er som sagt meget anderledes, da vinen har ændret markant karakter. Det grønne og unge er væk, og den er blevet mere harmonisk, mindre skarp og mere sød. Den er dog stadig meget let i det, og er klart meget fransk i udtrykket, og uendeligt langt fra det solbombede udtryk som Shiraz-druen kan have i Australien. Efter nogle timer ude af køleskabet, kommer der accetone i duften, og en meget svag marcipan i smagen. Igen er der ikke nogen tanniner at skrive hjem om, og smagen er generelt let og forsvinder meget hurtigt.

Samlet set er det et sjovt besøg det her. Det er rart at få åbnet op for Washington State, men gennem en basisvin er måske ikke den korrekte vej - jeg føler mig i hvert fald ikke overbevist. Den er simpelthen for slap og for let i det til min smag - i hvert fald er det et udtryk jeg skal vende mig til, ikke ulige som jeg har haft det med Pinot Noir.

Vinen er som sagt købt i det svenske systembolag til en pris på 129 svenske kroner (hvilket er 112 danske kroner), men kan fås herhjemme hos Smalle Vine for 149 kroner. Jeg lander på et C-.

Karakter: C-

Ingen kommentarer:

Send en kommentar