tirsdag den 3. januar 2012

Mollydooker Velvet Glove 2010

Her er den så, Mollydookers flagskib, vinen vi i over en måned har ventet på at smage - Velvet Glove.
Det var i 2011 at jeg først hørte om det australske vinhus Mollydooker, og efter at have smagt en hel del af deres vine, har det stået klart at på et eller andet tidspunkt, blev jeg også nødt til at smage deres Velvet Glove.

Kæresten var hurtig at overtale, for hun er også faldet pladask for Mollydooker, og for at få prisen ned i et mere overkommeligt leje, fik vi også min gode vin-ven Palle med på ideen. Ideen om at nytårsaften vinmæssigt skulle være Mollydooker-aften.
Som tidligere skrevet, drak vi først Mollydookers The Violinist 2011, samt Gigglepot 2009, hvorefter det var tid til at få åbnet fløjlshandsken.
Egentlig skal jeg sige genåbnet, for efter kraftige overvejelser valgte Palle og jeg at hælde den på karaffel i ca. fire timer, hvilket jeg er sikker på den havde godt af.

Velvet Glove er en vin lavet på 100% Shiraz, og den trækker 15,5% alkohol, hvilket i bund og grund er kedelig data der ligeså godt kunne have beskrevet Mollydookers The Boxer, Blue Eyed Boy eller Carnival og Love. Årsagen til at de har fire vine der alle er lavet på 100% Shiraz, skal findes i deres filosofi om smag, som de selv beskriver som Marquis Fruit Weight.
Denne Fruit Weight beskriver hvor intens frugtsmagen er, samt hvor langt tilbage på tungen smagen "sætter" sig. Jo længere tilbage på tungen (og i munden) smagen efterlader spor, des højere Fruit Weight, og des dyrere (og bedre) vin. Velvet Glove er et overordentligt velvalgt navn, da denne vin har en Fruit Weight på 100%, hvilket vil sige at hele tungen dækkes af smag, som havde den fået en frugtrig fløjlshandske på.
Under selekteringen af druerne, går kun de bedste til Velvet Glove, de næstbedste til Carnival of Love, og så fremdeles. Dette betyder at der ikke nødvendigvis bliver lavet Velvet Glove alle år. Er druerne der ikke til den (læs: kvaliteten er for ringe), bliver den ikke fremstillet.

Bevæger vi os til selve flasken, så er den nærmest et lille kunstværk i sig selv. Jeg har før skrevet om hvordan en sjov eller interessant etiket kan få mig til at blive interesseret i en vin, men her er det hele flasken, og hver en detalje ved den, der vækker ens interesse.
Flasken er formet som en bowlingkegle, og er i mørk brungrønt glas. Når der er vin i, er flasken fuldstændig sort, og ikke til at se igennem. Vinen har skruelåg (det har alle Mollydookers vine), men hen over skruelåget er sat en fløjlsrem, som man bliver nødt til at klippe op, for at få skruelåget af. Fin lille detalje.
Detaljerne fortsætter dog ved både for- og bagetiketterne, der begge er lavet af fløjl, påskrevet med sølvtråd. Det bliver bare ikke mere lækkert og blæret end det. Det er ikke kun en vin man køber her, men også en lille oplevelse. Det er ikke så få mennesker jeg har vist flasken i løbet af december, og alle har synes at det var en alt for blæret vin, og de var spændte på at høre om hvordan den så var.

Med alt dette nævnt, er det svært at trække den længere. Lad os se på hvordan vinen så var.

Udseende: Mørk, mørk, mørk, nærmest sort, men med lilla kant. Tykke gardiner ned ad glassets kanter. Alt i alt meget indbydende.
Duft: Åh ja, hvilken hamrende flot intensitet. Aldrig har jeg duftet en vin der var kraftig i sit udtryk. Man bedøvedes, men på den helt rigtige og fantastiske måde. Palle byder ind med noter af solbær, egetræ, muldjord, varme og alkohol, men alt sammen i flot balance. Der er ikke nogle indtryk der stikker fuldstændig af, eller som prøver at overdøve de andre.
Smag: Nu bliver det sjovt. Kan smagen virkelig fylde munden så voldsomt ud, som Mollydooker nu selv mener? Åh ja for pokker, også i den grad. Vi diskuterede lidt hvilke noter vi fornemmede, og kom frem til måske solbær, men det er mere selve oplevelsen der er værd at bemærke. Munden fyldes nemlig ganske rigtigt ud med den mest fantastiske kraftige og intense smag, af sol og frugt, og det er vitterlig en smag der lægger sig fra spidsen af tungen, og et godt stykke ned i halsen. Jeg har læst flere beskrive smagen som tyk og olieret, og det gjorde mig en anelse bange, da jeg frygtede en oplevelse ala vinene fra Gotham Wines, men den frygt blev gjort til skamme. Ingen kaffefløde her, bare ren nydelse med en konsistens og fylde som enhver anden god rødvin (beklager hvis du synes Gotham vine er gode).
Eftersmagen er et kapitel for sig, for hånden på hjertet, så hang smagen, endda meget kraftigt, i mere end tre minutter. Man blev bare ved og ved med at kunne smage vinen. Som sagt var vinen også i meget flot balance, og duften af alkohol trådte på ingen måder dominerende igennem i smagen. Tanninerne var til gengæld noget mildere end forventet, men det var på intet måde et problem. Dog diskuterede Palle og jeg hvad vinen vil vinde ved at ligge 10-20-30 år, for den er et overordentligt fantastisk glas vin lige nu.
Pris: 1100 kroner hos Atomwine.
Bedømmelse: Der er ikke så meget mere at sige. Mollydookers vin er en helt fantastisk oplevelse. Det er IKKE fransk finesse, det er sol og sommer, men det er også noget helt specielt. Noget helt sit eget. Jeg vil med glæde gerne drikke en, to, tre flasker mere af den, men problemet bliver prisen. Palle vil hellere have 3-4 flasker Gigglepot til samme pris, og et eller andet sted er jeg enig med ham, for 1100 kroner er mange penge for en enkelt flaske vin. Alligevel får man noget for pengene, som 3-4 flasker Gigglepot ikke kan give. De kan give flere aftener med god vin, men de kan aldrig give den intensitet, og den oplevelse en flaske Velvet Glove giver.
Måske jeg også hellere vil vælge flere aftener med god vin, end en enkelt med en helt fantastisk vinoplevelse, men det siger jeg også kun fordi jeg nu har haft den ene fantastiske aften. Jeg vil ikke udelukke at jeg på et tidspunkt vil have sådan en aften igen, for det var nu noget helt specielt.
Karakter: A+

5 kommentarer:

  1. A+ giver Jesper Hansen den!!! Sådan!!! Det kan vi lide! Vi må håbe at Sarah & Sparky læser dit indlæg via google-translate og sender nogle flasker som tak for god reklame!

    Jeg skal i hvert fald være den første til at give dig ret. Det var intet mindre end en unik oplevelse. Jeg har tænkt i et par dage, hvor min karakter skulle ende. Og jeg lander på karakteren: A.

    Hvorfor? Først det gode. ”A” betyder her på siden ” En exceptionel vin, en topvin”. Og det var det også. Lidt ligesom med hvidvinen havde jeg aldrig smagt tilsvarende inde for de røde druer. Den eftersmag var vanvittig. Den blev simpelthen bare ved og ved. Ren guffe guffe. Ellers har jeg ikke så meget at tilføje, da jeg jo er blevet citeret lidt i overstående :-).

    Hvorfor så ikke A+. Jeg har nok bare notorisk svært ved at give noget top-karakter. Men efter som jeg har skulle tænke over det, så må det være fordi jeg tror jeg kan komme endnu mere op at ringe over en vin. Måske syntes jeg også at den smagte af for meget (sol, sommer, power) til at ende på A+.

    Selv om den var i flot flot balance vil jeg nok ønske flere taniner og mere finesse. Og det faktum at jeg ikke har købt en ny flaske med det samme, må også spille ind på karakteren. Det er sgu en sjat penge.

    Men til alle læsere her på bloggen. Hvis i er et par stykker der splejser om den...så gør det!! – det vil i sgu aldrig fortryde.

    Godt nytår!

    SvarSlet
  2. Hej Jesper og Palle
    Endelig kom beskrivelsen af VG - det var I længe om :D Men godt at høre, at den levede op til jeres forventninger.

    Min første tanke var også, at det var en meget ung vin, og at Syrah/Shiraz har det bedst med mindst 4-5 år på bagen. På den anden side, så lyder denne model til at være meget fuldmoden, blød og 100% frugtdreven, så jeg kan godt følge jeres overvejelser om, hvorvidt der vil være noget særligt at vinde ved at gemme den nogle år.

    Næste gang, I skal bruge 1100 på en flaske vin, hvad bliver det så? Mulighederne er jo mange og interessante, når man kommer så højt op i pris. Jeg ville nok investere i en panje eller en rød bourgogne for at leve op til mit nytårsforsæt om at drikke flere europæiske topvine. Hvad siger I?

    Og Palle - skal du ikke din egen blog? Der er jo altid plads til en til, der brænder for store vinoplevelser :)

    Bedste hilsener, Nanna

    SvarSlet
  3. Helt fair med et "A", Palle. Det tror jeg også at Sarah og Sparky er helt godt tilfreds med ;)

    For at sætte lidt flere ord på mit ekstra "+", så kom det ene og alene i hus fordi jeg netop, modsat dig, kom godt op at ringe. Der er for mig ingen tvivl om at det her er en "A"-vin, men for hver tår jeg tog af den, blev jeg bare glad. Så simpelt er det.
    Måske den kunne have tålt lidt flere tanniner, men hvilken vin var det så blevet? Det udslagsgivende blev i sidste ende, at ud over at være en hamrende god vin, så var det en af de få vine der også bare gjorde mig glad. Det var en nydelse at drikke hver tår, og smilet på mine læber var udslagsgivende til det ekstra "+".

    Og Nanna, dejligt at du sådan har gået og ventet på beskrivelsen ;) Det tog godt nok kun en enkelt dag, men ventetiden kan selvfølgelig føles lang, når man sådan går og glæder sig :P

    Angående næste vin til 1100 kroner, så tror jeg det bliver noget fransk. Jeg kan se på din blog at du selv ser frem til at udforske især Bordeaux- og Bourgognevine, og det samme gør jeg. Jeg gjorde jo et enkelt forsøg sidste år, og det var ualmindeligt fantastisk, og faktisk er både Palle og jeg inviteret til en privat vinaften, med netop fransk vin (men også lidt spansk). Den ser jeg rigtig meget frem til, og der vil selvfølgelig komme indslag om aftenen, her på bloggen :)

    Varme hilsener,
    Jesper

    SvarSlet
  4. Hej Nanna

    Jeg skal ikke udelukke jeg en dag også starter en blog op. Dog bliver det ikke lige foreløbigt. Jeg bruger faktisk en del af min Internet-tid på at kommentere diverse ting ude på nettet. Jeg har store interesser inde for fotografering, IT, Musik og Vin. Og så løber det jo hurtigt op hvis jeg skulle have en blog for hvert emne.

    Ud over det, syntes jeg også det er hyggeligt jo flere der kommentere diverse ting/emner som i dette tilfælde Jesper Hansen skriver om. Det er bla. det jeg prøver at hjælpe lidt med. Jeg kunne faktisk godt forstille mig, at jeg i ny og næ ville for stress over at have en blog. Hvis jeg kunne se at der var 50 daglige besøgende, ville det jo være synd at holde dem hen i for lang tid :-).

    Næste vin til 1000 kr. eller omegn, kunne for mit vedkommende godt blive Flor de Pingus. Den står i Bagsværd Vinhandel – henholdsvis 07 til 900 kr, og 08 til 800 kr. Den kigger jeg tit på…..og den kigger tit på mig…. og jeg tænker….MMMMmmm. Har smagt et par forskellige fra Hr. Sissecks små vin-projekter, men aldrig den store Pingus og heller ikke den lidt mere købevenlige Flor de Pingus. Det må sgu prøves.

    SvarSlet
  5. Jeg kender kun alt for godt til det du siger Palle, med at man føler at man holder folk hen, men sådan må man ikke tænke. Så bliver man, som du siger, alt for stresset.

    Til gengæld er jeg helt vildt glad for at der bliver kommenteret. Det gør ligesom bloggen mere interessant og levende, og så er det da rart at høre lidt fra dem der jo trods alt læser med :)

    Angående Flor de Pingus, så er det da helt sikkert en vin jeg gerne er med på at få ned i en overkommelig pris. Den har jeg nemlig også kigget på mange gange, men synes ikke rigtig prisen og humøret har været helt rigtigt ;)

    SvarSlet