mandag den 5. september 2011

Værdien af en bagetiket

Nogle gange når jeg kigger på vin i en vinhandel, kan jeg ikke lade være med at blive draget af specielle etiketter. Rigtig mange vines etiketter ligner hinanden, men nogle enkelte står ud hvorfor de får lidt ekstra opmærksomhed. Det er et billigt virkemiddel fra producenternes side, men jeg holder mig ikke for fin til at falde for det. Faste læsere ved at jeg før har snakket om værdien af en sjov etiket, og derfor vil jeg tage en drejning med dette indlæg. Sådan helt bogstaveligt.

For hvor andre blogs har diskuteret hvad en "god eller flot" etiket er, så vil jeg dreje flaskerne en halv omgang, og diskutere hvilken værdi bagetiketterne har, eller bør have. For der er ingen tvivl om at der er stor forskel på hvad vinhusene mener bagetiketten skal bruges til.

Mine første kritiske tanker omkring bagetiketterne udsprang for nogle år siden, da jeg købte en rumænsk vin. Jeg havde aldrig drukket rumænsk vin før, og så var prisen lav. Meget lav.
Nåh, men ikke nok med det, men bagetiketten indeholdte også lidt information om vinens fortræffeligheder, og så var den udstyret med et lille udsnit af et kort. Kortet viste, ved hjælp af en stiplet linje, at Rumænien ligger på højde med Bordeaux, hvormed der skulle forstås at vine fra Rumænien var sammenlignelige med dem fra Bordeaux.
Åh Jebus Christ, den faldt jeg selvfølgelig ikke for (jeg morede mig til gengæld over den), og sandheden er også at det nok er en af de ringeste vine jeg nogensinde har smagt (et familiemedlem der absolut ingen fine fornemmelser har for vin, fik den sidste flaske jeg havde i gave, og han synes omvendt at den smagte godt. Så var alle glade).

Med denne oplevelse in mente, vil jeg prøve at kaste et kritisk blik på syv typer af bagetiketter der pryder vinene i min vinkælder.

Den klassiske danske
Den klassiske danske er den etiket der har fået dansk tryk, gerne med en lille historie om vinhuset, og så lidt smagenoter omkring vinen. Flere af dem har også det lille smagsbarometer som ses i bunden af etiketten på billedet, hvor man nemt kan se om vinen er tør, sød, let eller kraftig. Så behøver man ikke at vide noget som helst om vine, man skal bare notere sig om man er til den ene eller den anden ende af spektret. Synes jeg det holder? Hmm.. ikke rigtig, det virker mig noget forsimplet.

Den halv-klassiske
Så er der den halv-klassiske. Den er international i sproget (her engelsk), og så er den to-delt. Den ene halvdel koncentrerer sig om historier om vinhuset (gerne noget om hvor gammelt det er og hvor længe det har været på familiens hænder), og den anden halvdel handler om selve vinen. Ideen er at den øverste halvdel er ens for de forskellige vine fra huset, mens den nederste del ændres alt efter hvilken vin man har fat i.
Jeg kan godt se ideen i sådan en etiket, men det er også kedeligt. Jeg vil gerne vide noget om et vinhus og dets historie, men ikke på den her forkortede måde. Informationen om selve vinen er helt ok, selvom jeg ikke altid selv smager hvad huset mener vinen skal smage af (den pointe er værst ved vine omkring de 30 kroner, hvor vinhuset mener der er smag af bær, tjære og røg, og jeg mener der er smag af plastik og evt. rensevæske).

Den uforståelige
I bund og grund er Aaltos bagetiket egentlig rigtig nydelig, mit problem med den er bare at den på ingen måder gør mig det mindste klogere. Den er på spansk (hvilket selvfølgelig er svært at knægte den for når den nu engang er fra Spanien), og så indeholder den ikke mange informationer om det produkt jeg står med. Ok, den er på 75 cl, den på 14,5% procent, og så kan jeg dechifrere at den er lavet på 100% Tinto Fino hvilket jeg tilfældigvis ved er spansk for Tempranillo. That's it. Og til de kloge der siger "jo jo, der står da meget mere", der må jeg bare sige at det er da flot at der gør det, jeg kan bare ikke forstå det.
Den er pæn, men jeg bliver bare ikke så klog.

Den horrible
Den her er verdensklasse. En stor flot etiket der hjælper ekspedienten der skal bippe den, og så måske sulfitallergikere. Så bliver det vist ikke mere ligegyldigt. Så må den hellere gå samme vej som enkelte vine jeg har, der slet ingen bagetiket har. Oh well.

Den what-the-fuck-agtige
Se, det her er en bagetiket. Vender jeg flasken om, så ser den stort set ligesådan ud. Skriftstørrelsen er ændret lidt, og der er blevet plads til en stregkode, men så har man ellers ikke fundet på andet der ville give mening på en bagetiket. Så tænker jeg "what the fuck".

Den detaljerede
Ganske modsat har sydafrikanske Kanonkop fundet masser af information at smide på deres bagetiket. Den er let og overskuelig, sat op i punktform for på nemmeste vis at videregive den information man nu lige leder efter, og så kan jeg godt lide diagrammet i bunden af etiketten. Måske det er noget fis, det skal jeg ikke gøre mig klog på, men det viser vinens udvikling, og giver et fingerpeg om om den bør gemmes lidt, eller om den har nået sit fulde potentiale.
Selvom det kan virke som en gimmick, så tror jeg godt man kan regne lidt med diagrammet. Vinen får bragende anmeldelser, både af profferne og af folket på Cellartracker, og så er det et diagram Kanonkop kun putter på deres bedste, og ikke på de vine de procuderer til at blive drukket med det samme.
Jeg synes den er fin.

Den skæve
Til sidst skal vi selvfølgelig lige forbi Mollydooker. Ikke nok med at deres frontetiketter er interessante og sjove (se her og her), men deres bagetiketter er også ganske interessante og anderledes.
I bund og grund er de uhøjtidelige og videregiver ikke megen information, men de ligger meget godt i tråd med hele den firmaprofil Mollydooker har bygget op (det netop uhøjtidelige og det sjove). Det mest interessante ved bagetiketterne på Mollydooker, er den lille snip man kan rive af. Ideen med den er at når man har drukket en vin og tænker "ai, den var virkelig god, den skal jeg lige huske", så kan man bare rive snippen af, og bum, så behøver man ikke huske på noget som helst; man har nemlig en lille huskeseddel.
Det er sjovt, det er uhøjtideligt, og me likes.

Og så over til dig kære læser. Gør du dig tanker om bagetiketterne? Og evner du at sige hvad der er en god og hvad der er en dårlig bagetiket?

1 kommentar:

  1. Interessant indlæg. Når man tænker på hvilket milliard-industri vinens verden er, kan det sgu godt undre en hvorfor der generelt ikke er mere fantasi, interesse, vilje og visioner etiket-fremstilling.
    Jeg var tilfældigvis i Bagsværd Vinhandel i dag. Jeg havde absolut INGEN idé om hvad jeg ville købe (om noget), men ville bare lige kigge om der var kommet noget nyt og spændene og evt. billigt. Her tog jeg mig selv i at bruge mere tid på bagetikken end forsiden. Fronten på vinen skimter jeg meget kort. Står der et bekendt vineri så som Kanonkop eller f.eks druen Barberra eller appelationen Chateauneuf de papa. Det er lidt ligesom en overskrift på en artikel og så kan man læse mere om vinen ved at dreje flasken. Og dog….

    Har lige kigget på mine egne vine i mit lille hjem og gaaaaaab hvor er de kedelige. Tror jeg kategorisere dem som ”what-the-fuck”. Og sådan var det faktisk også ret meget i selve forretningen.

    Det vigtigste for mig ved en bagetiket er ( især for franske vine ) at de skriver hvilke druer der er blevet brugt. F.eks i en Chateauneuf de papa må du bruge ikke færre end 13 forskellige druer – fortæl os hvad vi drikker!

    Jeg syntes det er i orden med en kort beskrivelse. Dog må de godt skære det overflødige fra. På en vin til 100 kr behøver de ikke at skrive at den går godt til ost, og at druerne er plukket om morgenen før solen kommer frem og jakkedi jakkedi blahh. Og faktisk trækker det ned i min bog når en bagetiket er oversat til dansk. Her tænker jeg straks at mine penge går på flaske-afgift, dansk etiket, moms og avance i stedet for selve din gode dråber.

    Læste engang en bag-etikket (på engelsk) hvor der stod noget ala: Vores ønolog kan i denne vin dufte og smage kaffe, solbær, egetræ, mint og friske blomster. Hvad kan du smage?
    Den syntes jeg var meget fin – skåret ind til benet – ikke så meget pis. Og man følte sig jo næsten provokeret til at købe den :-).

    Endnu engang syntes jeg Mollydooker baner vejen til hvordan et etikket også kan laves. Det med ”flippen” syntes jeg sgu var sejt! Hvis det var mig der havde et vineri ville jeg gå meget i tænkeboks og finde ud af hvad der kan lade sig gøre til hvilken pris. Evt. hive fat i et par grafikere og bede dem om at tænke out of the boks. Det hele skal sgu ikke være så konservativt, fransk og fissefornemt – det gider vi ikke!

    Tror efter dit indlæg at jeg boykotter dårlige front såvel som bag-etikketter. Lets start a revolution!

    SvarSlet