onsdag den 14. september 2011

International Mollydooker Dag

Så er det i morgen, torsdag, det endelig går løs, og mange har sikkert allerede planlagt en eller form for arrangement, hvor der skal hygges. Det er dagen hvor der skal træffes store valg, og der er åh så mange at vælge imellem.

Jeg snakker selvfølgelig om at det endelig er International Mollydooker Dag i morgen, dagen hvor årgang 2010-vinene frigives til salg, og hvor vi skal til at vælge hvilke vine vi skal investere i, og ikke mindst i hvor mange af hver der skal købes (seriøst, hvad troede I jeg snakkede om??).

Selv tænker jeg at åbne en Gigglepot 2009, bare for hyggens skyld. Hvad åbner I? Eller måske I har helt andre ting I hellere vil bruge tiden på i morgen?

4 kommentarer:

  1. Jeg var sgu ikke lige klar over at det var Mollydookers dag i torsdags. Der er da lige en mailingsliste jeg skal på der :-).
    Dog drak jeg vin! Og jeg har drukket endnu en flaske af den samme vin i dag (fredag). Af en eller anden årsag gir jeg aldrig rigtig op, når det kommer til franske vine. Som altid er jeg på udkig i prislejet ”under 100 kr”, og netop der er jeg rigtig rigtig mange gange blevet skuffet på netop franske vine. Men her den sidste måneds tid er jeg blevet skuffet i samme prisleje, fra Italien, Chile, Spanien og Australien.
    Så da jeg i Berlingske faldt over en anmeldelse på en klassisk Bordeaux fra vingården Dourthe, der havde fået 5 stjerner og flotte ord med på vejen måtte jeg igen prøve. Især fordi den kunne købes i den lokale Irma, hvilket jo altid lige gør alt sammen lidt lettere.

    Det er en meget mørk vin (vil faktisk gå så langt som at sige at den har farven bordeaux :-) ). En alkohol på ”kun” 13.5%, men på trods af dette har den virkelig tydelige gardiner på glasset. Duften i denne vin er fantastisk. Måske vinens stærkeste kort. Men smagen er sgu også utrolig og har meget tydelige taniner af en fransk vin i dette prisleje (69 kr). Ville pga. dette nok have gættet noget nebiolo-halløj fra Italien.

    Min fine ven Thomas Helt var lige kort forbi, og skulle selvfølgelig smage et glas. Men på trods af at han var i bil blev det altså lige hurtigt til et ekstra glas. Han syntes at vinens stærkeste kort helt simpelt var smagen. Han var nærmest blow-away. Da han var her kunne jeg ikke huske hvad vinen havde kostet (da jeg har købt en del på det sidste), men sagde at det var under 100. Vi blev her enige om, at den nok var ret tæt på de 100 kr. ………Men det var den jo så faktisk ikke :-).
    Til en flot pris at 69 kr. (hvor den ikke er på tilbud), åbner den dørene til at man kunne gøre et rigtig godt køb, hvis man købte et par kasser af den. Her ville stykprisen selvfølgelig komme godt ned, og dette er interessant for mit vedkommende, da jeg inde for det næste år højst sandsynligt skal afholde bryllup og finde noget godt vin omkring dette prisleje. Her må jeg sgu sige at denne vin indtil videre fører.
    Navnet var helt præcist: Dourthe La Grande Cuvée 2008 Bordeaux.

    Sådan Frankrig! Til jer der kunne være interesseret, så behøver i ikke at skynde jer. Min Irma-vin-mand sagde at det er en vin de ”altid” har. Nu har jeg smagt den 2 dage i træk og er stadig glad.

    SvarSlet
  2. Ah Palle, Fantastisk. Du ved jo selv hvordan jeg har det med franske vine (præcis som dig), så det er dejligt sådan at få en klar anbefaling. Den må jeg helt klart få smagt.

    Hvor er vi henne af sådan smagsmessigt? Er det en kraftig karl? Er den spinkel men fin? Har du noteret dig nogle smagsnoter som trådte klart igennem? Jeg er enormt nysgerrig ;)

    SvarSlet
  3. Tom fra Atomwine.dk har lavet nogle fine videoer omkring 2010-landingen, som du bør se. Han afholder MollyDooker releaseparty i Århus 14. og 15. oktober, som jeg også fik en invitation til. Jeg har kun smagt en enkelte MollyDooker Oma... undskyld, Boxer. ;-) Og den imponerede mig ikke, men det afholder mig dog ikke fra at prøve nogle andre. Det afholdte mig dog fra at deltage i releaseparty'et.

    Tjek videoer på http://www.atomwine.dk/group.asp?group=2361.

    For at svare på dit spørgsmål, så anede jeg ikke at det var internationel Dooker-dag, og vi fejrede (åbenbart) dagen i postevand. Det var dog iskoldt, hvis det kan hjælpe lidt. ;-)

    @Palle: En fransk vin til ca. 69 kr kan også være Paul Joboulet Aînés Parallèle 45, som vi gav en fin karakter.
    http://druerne.dk/2011/08/paul-joboulet-aine-parallele-45-cotes-du-rhone-2009/

    SvarSlet
  4. Hej Kim

    Tak for indsparket :)

    Jeg har faktisk allerede set videoerne, og som dig synes jeg også de er ganske fine. Dog minder jeg også mig selv om at Tom og Atomwine, ligesom Mollydooker selv, har en økonomisk interesse i at lave disse videoer. Der er gjort meget ud af dem, og det gør man jo ikke for at fortælle at vinene er noget sprøjt ;)

    Omvendt har jeg nu alligevel tiltro til den gode Tom, og som Mollydooker-fan hæfter jeg mig om ikke andet ved, at det lyder til at 2010-årgangen skulle være noget bedre end tidligere årgange. Det bliver spændende at se om det holder stik, når de nye vine kommer hjem.

    Første gang jeg smagte The Boxer blæste den mig fuldstændig omkuld. Ganske positivt ment. Anden gang var min oplevelse lidt mere modereret.
    Jeg tror egentlig jeg er blevet enig med mig selv om, at Two Left Feet nok er en lidt bedre, mere harmonisk vin, selvom jeg tidligere har sagt det modsatte.
    I weekenden prøver jeg The Maitre D' som er deres Cabernet Sauvignon i Lefty-serien (vinene til 160 kroner), og den glæder jeg mig meget til. Ikke mindst fordi den jo må ses som lillebrorer (eller søsteren) til Gigglepot, en vin jeg af flere omgange har rost til skyerne.
    Har du mod på det så prøv endelig Gigglepot, og hvis du gør, så fortæl lige hvad du synes :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet