mandag den 3. september 2012

RedHeads Studios Barrel Monkeys 2009 gensmagt


Da jeg for en tid siden opdagede at Skovgaard Vine igen havde fået Barrel Monkeys på lager, blev jeg simpelthen nødt til at få købt lidt ind. Dem der har læst med da jeg sidst smagte den, vil vide at det er en vin der overraskede voldsomt positivt, hvorfor det ikke kan undre at jeg gerne ville have fingre i den.

Som sagt kom den igen på lager, og min gode ven Palle og jeg købte 12 flasker hjem til deling. Forleden åbnede jeg en af dem.

Jeg vil ikke sige så meget (det meste blev sagt i sidste anmeldelse), andet end at det bare er en fantastisk vin. Jo tak, man skal være til australsk Shiraz, og det federe og mere frugtede indtryk, men er man så det, så er der god vin i vente. Den er fra McLaren Vale, det er Mollydooker-country, og det kan smages.

Jeg drak den over tre dage, hvor den på ingen måder mistede pusten, men blev bare ved med at give på alle cylindre. Til en pris på 125 kroner flasken (ved køb af 12 flasker) er det et røverkøb der kraftigt presser Mollydookers vine på både pris og kvalitet, men men men... den er allerede udsolgt igen. Puha den er populær.

Nå, men pris og kvalitet taget i betragtning, så skruer jeg karakteren op til et B+. Bliver spændende at høre hvad Palle siger når han engang får hentet sine. I andre må også meget gerne byde ind med jeres holdninger.

Karakter: B+

7 kommentarer:

  1. Så fik jeg endelig hentet mine 6 flasker og har nu smagt på Monkeyen.

    Dette er uden tvivl en australsk Shiraz. Det er en af dem, hvor det er så let at komme med sine betragtninger om vinen, da det nærmest bare vælter ud af glasset. Jeg skrev følgende ned på mit notespapir.

    Mørk farve (dog ikke den ”sorteste” Shiraz jeg har set). Dufte af varme, alkohol, tobak, friskmalet pepper, solbær, hindbær, vanilje, eukalyptus, jord (lidt skovbund), krydderier og vådt frisk træ. Jeg kunne næsten blive ved. Smagen sluttes af med en dejlig moderat syrlighed og blide taniner der er i god balance.

    Er 100% enig i, at det parfumeret som tit ses i oversøisk Shiraz’e,r slet ikke er til stede i denne. Og tak for det. Dog syntes jeg generelt at Australierne er holdt op med dette i løbet af de sidste par år (eller også køber jeg bare generelt dyre vine på mine gamle dage :-) ).
    Hvis man skulle lære en ikke-så-vinkyndig-person forskellen på Syrah og Shiraz, er dette et rigtig godt sted. Denne her vin kunne på ingen måde være Fransk. Det er en alkoholisk sol-bombe der har mere af alt ting….og så lidt til.

    Min konklusion er lidt blandet. Jeg er absolut glad for at jeg har en hel kasse af denne vin. Den smager pisse godt (kæresten er helt tosset med den, og drikker hurtigere end mig) og man ville til enhver tid kunne servere den til ”aften-hygge med diverse gæster” og få thumbs up og evt en high-five oven i hatten.
    Dog syntes jeg personligt at jeg har smagt og set det før. Havde 100% gættet i en blindtest at det var en australsk Shiraz, men ikke at den var en Barrel Monkey. Jeg finder den ikke så unik som vintaker.dk og hans ven Thomas.

    Prisen, ettiketten, papkassen og duften gør dog at vi lander på en dejlig C+. Kæresten er på Vintaker.dks hold og giver den også et B+.

    Skål og god weekend.

    SvarSlet
  2. Hej Jesper,

    Du ved ikke tilfældigvis, hvor man ellers kan få fingrene i denne vin, vel? Jeg kan simpelthen ikke støve den op andre steder end hos Skovgaard :/

    Venligst

    SvarSlet
  3. Hej Jensen

    Jeg må desværre skuffe dig - det er også kun lykkedes mig at købe den hos Skovgaard. Har en idé om at de er importør på den, eller i hvert fald eneforhandler.

    Har de den hjemme, er det bare med at slå til.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  4. Hej!

    Så blev det også undertegnede beskåret at smage Barrel Monkey selv om den jo desværre er vanskelig at opdrive. Den blev smagt blindt i forbindelse med et lille enkelt traktement bestående af langtidsbraiseret nakkefilet. Jeg vil ikke komme med større vinøse udredninger, men kan i høj grad tilslutte mig hvad der allerede er nævnt omkring vinen. Den havde dårligt forladt karaflen før der var konsensus om at dette afgjort var australsk shiraz og for mig er vinen da også nærmest essensen af klassisk australsk shiraz. Fed, mørk og ukompliceret power i fin balance. Der er tale om en pleaser vin i ordets bedste forstand og det er en vin der vil høste roser hos størstedelen af det danske publikum.
    Med en pris på 125 kr. flasken kan jeg ikke huske at jeg har smagt noget fra de kanter der kan tage kampen op.

    Jeg giver den et B+ for det ærlige enkle udtryk og den konkurrencedygtige pris.

    Venlig Hilsen
    Frank

    SvarSlet
  5. Hej Frank

    Hvor det dog glæder mig at du endelig har fået smagt denne charmerende lille bulderbasse af en australier :)
    Rigtig fint indspark du kommer med.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  6. Hejsa
    Som det der med et fint ord kaldes "vinambassadør" (Vi er en flok der holder smagninger for Skovgård over det ganske land)kan jeg tilføje følgende at Barrel Monkey og andre vine fra det fantastiske Redheads studio igen er på lager, men også at det som regel er med at ruppe neglene før der igen igen meldes udsolgt.
    Redhead Studios er et anarkistisk/punket/flippet sted hvor bl.a. de unge Winemakers der stadig står i lære kan komme og udfolde deres egne eksperimenter.
    Det kommer der mange sjove og rigtig gode ting ud af og sammen med Laithwaites i London er Skovgaard eneimportør i al fald i EU. Så er der næppe grund til at lede andre steder.
    Det anarkistiske islæt ved Rødhovederne kommer bl.a. til udtryk i at de bruger de samme navne for deres vine upåagtet at det ikke er hvert år de kommer de samme druer i. Men selvom dette kan forekomme så har jeg endnu til gode at smage en vin derfra der ikke giver fuld valuta for pengene og lidt til. Prøv evt. "Rack One" Tomahawk og the Back Shed når den dukker op. La Curio på Shiraz og Grenache er også en nydelse. En anden vin der kom i mikroskopisk oplag (Tror Skovgaard fik 20 % af verdensmarkedsproduktionen af meget få kasser) og som var en blanding af Aussie Fortified (30% på portugisiske druer) og 70 % højoktan Cab.S. fra Maclaren V kaldet "Return of the living dead" vil gå over i historien og blev solgt i partier af 3 for en tusse.

    SvarSlet
  7. Så er de lige landet i årgang 2018 hos Winther Vin - og de er bare stadigvæk helt fantastiske.

    SvarSlet