søndag den 26. august 2012

Nugan Riverina Manuka Grove Durif 2007


Nugans Riverina Durif har altid været et hit hjemme hos os. Det er en vin der ofte kommer på tilbud i Super Best, og den leverer bare varen hver eneste gang. Nå ja, bortset fra sidste gang vi smagte den, hvor der var prop i, men det er jo ikke rigtig vinens skyld (nok nærmere korkens). Fordi den altid er en garant for et godt glas vin til en ok penge, købte jeg på et tidspunkt en del flasker hjem. I den forgangne uge drak vi den sidste.

Nugan er et australsk vinhus, og Riverina er Australiens andenstørste vinregion lokaliseret vest for Sydney, og øst for et af Australiens største vinområder, McLaren Vale (hvor bl.a. Mollydooker hører til). Især Durif-druen gør sig godt i Riverina, og denne kommer fra Nugans Manuka Grove-marker.

Jeg drak vinen over tre dage, og det var fantastisk at se hvordan den udviklede sig over denne periode. Den startede ud med god saft og syre, en del sødme og noter af fad. Til at starte med virkede den lidt stærk, hvilket jeg tilskrev alkoholen (der dog kun er på 14,5%).
Efter lidt tid i glasset fornemmede jeg portvinsnoter i duften.
På tredje-dagen blev jeg overrasket over animalske noter i duft og smag, og en begyndende note af medicinskab.

Nugan Durif er en virkelig kraftig, men multifaceteret vin. Jeg lod mig konstant overraske og imponere over hvad den faktisk præsterede, og kombinationen af sødme og syre gik rent hjem. Vinen koster til dagligt 149 kroner hos Super Best, men ofte kommer den ned omkring de 100 kroner. Til den pris er den et hit, og jeg tøver ikke med at at give den et B-. Det er sgu bare mums og læske, og lidt af en forvandlingskugle, til billige penge. Jeg må ned og have et par flasker mere, når den igen kommer på bud.

Karakter: B-

1 kommentar:

  1. Nugan Durif 2007 er absolut en dejlig vin. Endnu et godt eksempel, hvor jeg ikke er enige med diverse anmeldelser. Politiken anmeldte engang denne vin, hvor den var på tilbud til 89.95 kr. Her skrev Jørgen Pedersen – ” Sjældent set drue til noget høj pris”, og gav den 4 stjerner ud af 6.

    Dog kunne jeg måske være enig hvis vi snakkede årgang 08 eller 10. Syntes ikke de flasker er ligeså gode som 07’eren, hvilket er ærgerligt da den efterhånden er ret svære at skaffe.

    Men Durif 07 har jeg drukket mange flasker af!! Den er helt sin egen. Meget træ i næsen, og gode tanniner der udvikler sig i glasset i løbet af aften. Der er meget kvali-vin til prisen her. Det er sket (og jeg ved det er uhørt) at jeg har sådan nogle dage, hvor jeg ikke lige har lyst til vin. Men ligeså snart mine øjne falder på Durif-etikketten vender vin-trangen fluks tilbage. Og Gud ske tak og lov for det :-).

    Når denne flaske er på tilbud til 100 kr vil jeg lande på karakteren: B

    SvarSlet