torsdag den 10. marts 2016

Bacio Davino Pazzo - Call me Crazy 2013


“Pazzo!” 

I starten af 00’erne blev sommerferier i min familie tilbragt i den sydlige del af Europa. Ofte var destinationen Italien. Mine forældre plantede min søster og mig på bagsædet, imens de   fra forsædet af vores røde Nissan Sunny forsøgt at navigere efter diverse vejkort. Kortene var ofte foldet helt ud i forruden og min far kiggede skiftevis på vejen og kortet. Lidt frem og tilbage, nærmest vuggende blev vejbaner skiftet, farten reguleret og der forekom til tider utilsigtet blink fra bilens baglygter. Omkring os overhalede de lokale med nedrullede bilruder. Nogle så halvfornøjet på os og andre råbte og tog sig til panden i raseri over vores kørsel. Men frem kom vi. Om de har råbt “Pazzo!” efter os ved jeg ikke, men det er et kvalificeret bud. 

“Pazzo” er italiensk og betyder skør/sindsyg men er samtidig også navnet på det californske vinhus, Bacio Divino Cellars’ mest funky blend bestående af sangiovese, merlot, syrah og cabernet sauvignon. Om “Pazzo” så er sindsyg det undersøge jeg senere. 

Størstedel af Bacio Divino Cellars’ blend er sangiovese, som man kender bedst fra de italienske klassikere (eks. Chianti og Brunello di Montalcino). I Pazzo er 58 pct. sangiovese, 22 pct. merlot og de sidste hhv. 12 og 8 pct. er på syrah og cabernet sauvignon. Der er som huset selv beskriver det tale om et rigtig “funky” blend og måske i manges vinkyndiges øre et “skørt” blend. Ikke desto mindre har vinhuset siden 1999 lavet denne vin i et af Californiens kendeste vinområder, Napa Valley.

NÅ! hvordan smagte lortet så?

Jeg åbnede vinen efter en lang dag på arbejde, hvor svie og smerter skulle dulmes med lidt godt til ganen. I glasset fremstår vinen mørkerød og var både tyk og fyldig i sit udtryk. I næsen var der både noter af kaffebønner og chokolade. Meget behagelig duft. I smagen var det svært at spore de 14,9 pct. alkohol - istedet bød vinen på en masse frugt, særligt modne kirsebær, chokolade og sød lakrids. De mange smagsnoter blev afrundet af fine tanniner, der nappede lidt i kinderne. Der var en rigtig god balance mellem smag, syre og tanniner - og vinen er slet ikke så "sindsyg" endda!

Vinen kan købes hos hhv. Fine Wines og Smalle Vine for lidt under 300 kr.

I december 2015 gav Wine Enthusiast denne vin 90 point, hvilket jeg synes er helt på sin plads. Jeg kvitterer med ….

Karakter: B


(Iøvrigt så er min far en fremragende bilist)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar