mandag den 28. juli 2014

Roagna Langhe Rosso 2008


Indrømmet!

Der har sgu været lidt stille, her på bloggen. Sådan går det, når der går sommerferie i den, og der samtidig dumper et nyt familiemedlem ind. Det betyder selvfølgelig ikke at der ikke er blevet drukket vin, så de næste par indlæg kommer til at fokusere på, hvad der er blevet drukket.

Vi starter ud med denne Langhe Rosso fra Roagna. Roagna har jeg før skamrost, for deres eminente Barbaresco Montefico - en vin som ligger helt i toppen af min yndlings-vinliste.
Denne vin kan næsten ses som en "billig" mulighed for at smage sig ind i de fantastiske Roagna-vine, for modsat de store Barbarescoer og Baroloer, som koster omkring de 700 kroner, koster denne kun omkring 200.

Vi har stadig at gøre med Nebbiolo, 100%, fra topmarker i både Barbaresco og Barolo, og efterfølgende har vinen ligget hele 6 år på fad. Vildt for så "billig" en vin (ja, jeg bliver ved med de citationstegn - 200 kroner er jo stadig en slags penge).

Det store spørgsmål er så, hvordan den klarer sig i forhold til vinene som er mere end tre gange så dyre (og 4 år ældre). Det korte svar: hæderligt.

Farven er let rød (på ingen måder tæt og mørk), og der er en begyndende ændring mod tegl. De forventede tanniner er rimeligt tilstede, det samme er syren - måske endda lidt for meget syre. Næsen byder på fad og oliventapanade sammen med te og sød pibetobak.
I munden er det let fylde, men stadig en smag som hænger ved længe. Der er dejlige lag af fad, krydderi og te, men syren er en anelse for kraftig og forstyrrer smagebilledet. Heldigvis falder det hele mere til ro efter knap en time, og det ender med at blive en rigtig fin oplevelse.

Det er god og spændende vin, og i høj grad en god vin til at introducere Nebbiolo-druen. Skal man give sig i kast med den, skal det sgu være fra en god producent, og det er der ingen tvivl om at Roagna er.

Vinen kan købes hos Atomwine til 200 kroner, men tager man en tur over sundet, sælger det svenske Systembolag den til omregnet 170 kroner. Til den pris lander vi på et B.

Karakter: B

8 kommentarer:

  1. Hej Jesper.
    Det ser virkelig godt ud, spændende vin. Jeg har været i Malmø og se lidt på SB, der er virkelig penge at spare. Jeg købt fx. Barolo Albe, G.D. Vajra, til 160 Kr, den koster 370 kr. hos HJ. Hansen. Pio Cesare, som også er fra Piemonte og meget klassisk, her er der ogå gode priser hos SB.
    Med bussen koster det kun 100 kr T/R, de penge er meget hurtigt tjent hjem igen.
    Jeg skal forresten forbi Dansk Vinlager i Flensborg næste uge, har du nogle gode nye fifs der er værd at tjekke ud der? Jeg har selv fundet et par Must-Try køb.
    Fortsat god sommer:-)
    /Alex

    SvarSlet
  2. Hej Alex
    Elsker sgu at gå og snuse i Systembolaget. Ofte har de ret sjove og interessante vine, og fra tid til anden ret store vine til fornuftige priser. Og filialen i Hansa Kompagniet i Malmø har endda en afdeling for lidt dyrere og interessante vine. Klart et besøg værd.

    Dansk Vinlager i Flensborg er jeg jo også ret vild med. Jeg KAN ikke lade være med at anbefale at du køber en kasse Aalto med hjem. Super god spansk vin, til 200 kroner flasken ved 6 styks (herhjemme koster de alt mellem 280 og 350 kroner).

    Er du til australsk, kan jeg også anbefale at hive nogle flasker Ben Glaetzer Bishop med hjem. Igen ved 6 styks er prisen 150 kroner flasken. Det er en 100-mand under dansk pris. PER FLASKE :D
    Kig generelt deres vine fra Glaetzer, Torbreck og Mitolo igennem. Høj kvalitet til rigtigt gode priser, dernede.

    Til sidst vil jeg bare nævne Kanonkop Kadette. Sydafrikansk Pinotage der bare smager super godt. De sidste to gange jeg har været i Dansk Vinlager, har den været udsolgt, så skriv evt. til dem, og få lagt den til side. Den er lidt af et fund, for de tager 79 kroner for den, hvor den herhjemme koster 129.

    Håber lidt af det kan inspirere. Rigtig god tur, og skriv endelig om din oplevelse dernede ;)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  3. Fedt Jesper, tak for det.
    Aalto er en klassiker og på lager her:)
    Glaetzer vil jeg bestemt tjekke ud. Kender du til "Heartland Shiraz"? Det er vist en af hans billigere vine, måske du har smagt den. Kan se at Uhrskov vine sælger den til 139 kr, Dansk vinlager 75 kr v/6.
    "Biondi-Santi" vine er virkelig prissat meget fornuftigt, også under det halve af prisen i DK. AN/2 fra Spanien det samme.
    Det bliver spændende og jeg ser frem til et spændende besøg i Flensborg:)

    SvarSlet
  4. Ingen årsag, Alex ;)
    Jeg har ikke prøvet Heartland Shiraz, men deres Stickleback Red - den var ganske udmærket, så 75 kroner flasken lyder klart som et godt køb. Generelt synes jeg det er fedt, når man finder gode vine i lejet omkring de 80 kroner. Så er det jo intet problem at åbne vin på en almindelig tirsdag ;)

    Held og lykke dernede - Flensborg er sgu en meget hyggelig by.

    SvarSlet
  5. Hej Jesper.
    SÅ kom jeg forbi Dansk-vinlager i går, super fint sted med venlig service. Jeg skal helt sikkert forbi igen, så snart jeg er på de kanter.
    Det blev til 27 flasker, mest enkelte for at teste dem og se om de holder niveau til evt. køb af 6 stk. kasser næste gang:-)
    Tak for tip, det var en god oplevelse.
    /Alex

    SvarSlet
  6. Hej Alex
    Fedt at høre at din oplevelse god - de er nemlig, som du siger, rigtig venlige.

    Glæder mig meget til at høre din dom over dine indkøb - om der måske er nogle billige guldklumper imellem :)

    Hilsen Jesper

    SvarSlet
  7. Hej Jesper,

    Jeg og min kæreste er på til Toscana og vi vil helt sikkert tjekke nogle af de her Roagna vine ud hvis vi kommer i nærheden af dem. Tak for tip :)
    kh
    Emma

    SvarSlet
  8. Hej Emma

    Jeg kan KUN være misundelig over jeres tur til Toscana :D Hvor lyder det fedt.
    Det er lige før jeg vil sige at Roagna er værd at køre en omvej efter - og hvis de sælger deres vine fra gården, og til lavere pris end herhjemme, ja så er det sgu hele turen værd.

    Rigtig god ferie. Håber det bliver med Roagna-vin med hjem i bagagen.

    Hilsen Jesper

    SvarSlet