mandag den 18. februar 2013

Optakt til vinsmagning

Der har været stille på bloggen i den seneste tid, men det betyder ikke at jeg ikke har haft fokus på vin. Om et par uger afholder jeg nemlig vinsmagning, i forbindelse med at min ven Jonas afholder fødselsdag. Fokus for smagningen bliver "druer", hvor vi blindt skal smage par af vine lavet på samme drue, men fra forskellige lande, regioner eller årstal. I den seneste tid har jeg derfor været godt optaget af at finde de helt rigtige vine til smagningen, og langt om længe er jeg nået i mål. Alle vine står nu klar til at blive pakket og fragtet til smagningen.

Under arbejdet med at købe alle vinene hjem, har jeg været i kontakt med flere, for mig, nye forhandlere, og der er altid noget spændende forbundet med at handle nye stedder. En gammel kending som Atomwine er jeg langsomt ved at have godt styr på, jeg ved hvilke slags vine de sælger, og jeg er generelt glad for de vine jeg køber der. Det er en luksus, der på den ene side gør at det føles sikkert når man skal købe ny vin hjem, men det kan også virke begrænsende, i det man låses fast i de samme lande og vine.
Derfor har de seneste forhandlerkontakter været forfriskende, og både budt på gode og dårlige oplevelser.

Laudrup Vin er jo ikke ligefrem et ukendt sted, men alligevel har jeg ikke handlet hos dem før. Jeg var med til deres overordentligt fine sensommersmagning sidste sommer, der viste at de har rigtigt gode vine i deres sortiment. Laudrup vin, som ligger i Skovlunde, har en lille butik de kalder Cash'N'Carry, som ligger i hjørnet af deres store lager, og her sælges der ud over et bredt sortiment af vine, også delikatesser af forskellig art.
Jeg havde sat Laudrup-ansatte Helle i stævne, og mens hun fandt mine bestilte vine frem, fik vi os en rigtig god snak om vin, vinhuse og Laudrup Vins kommende arrangementer. Det var et rigtigt hyggeligt besøg, og absolut ikke sidste gang jeg handler der.

KK Wine har jeg snart hørt meget om, ikke mindst gennem vin-blogger Nanna fra Vinens Vilde Vesten. Hun er nemlig helt skudt i californisk vin, og det er netop i dette smalle segment at KK Wine ekselerer, og det var netop sådan en vin jeg havde brug for til den kommende smagning. Besøget i butikken, der ligger i et par lokaler bag en indretnings-tingel-tangel-butik i Charlottenlund, var også her overordentligt interessant. Her mødte jeg Kenneth, der vist ejer KK Wine, og efter jeg hurtigt fik udleveret den bestilte vin, gik snakken straks på vin, og ikke mindst det overordenligt fine udbud han har i sine lokaler. Bare det at se en flaske Screaming Eagle på nærmeste hold, var en oplevelse i sig selv. Jeg ser utroligt meget frem til at smage den købte vin, og også KK Wine ser jeg frem til at lægge vejen forbi igen. Det var i hvert fald hyggeligt at tale vin med Kenneth.

Sidst men ikke mindst skal lige nævnes hjemmesiden Goodgrape. Jeg kendte den ikke, men en søgen efter bestemte vine, ledte mig derhen. Desværre har jeg ikke så meget godt at sige om mit møde med siden, og det er en skam, for det lader til at der er overordentligt gode vine i deres sortiment.
Jeg bestilte tre vine på hjemmesiden, men betalingen nægtede at gå igennem. Jeg forsøgte af flere omgange, og fra forskellige browsere, men lige lidt hjalp det. Jeg kontaktede dem derfor per mail, for at høre hvad der var galt. Desværre fik jeg intet svar, og prøvede, igen forgæves, at ringe til dem. Dog ringede de mig op ud på den tidlige aften, og fortalte mig at de var ved ændre i deres udbud, hvorfor ikke alle vine var på lager. De lovede mig dog at de ville tjekke op på de tre ønskede vine, og skrive tilbage til mig, i løbet af aftenen.
Desværre hørte jeg aldrig fra dem, og selv da jeg per mail rykkede for at svar, hørte jeg ikke mere. Derfor fandt jeg andre vine, og det er tvivlsomt at jeg vender tilbage til Goodgrape.

Den sidste oplevelse skal dog ikke ændre på at det har været sjovt at købe vin hjem til denne smagning, og måske understreger den bare, hvor meget federe det bare er at stå face to face med forhandlerne, og få en god og hyggelig snak om vin.

Så snart smagningen er overstået, og vinene drukket, afslører jeg hvad det var der blev indkøbt, og ikke mindst hvordan de så smagte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar