mandag den 2. juni 2014

La Rioja Alta Viña Arana Reserva 2005


For en måneds tid siden, var min vinven Palle og jeg til vinsmagning på Le Sommelier i København. Det var Atomwine i Vejle som bød til smagning på en lang række af deres vine. En af dem vi smagte, var denne klassiske Rioja-vin fra La Rioja Alta, en vin i den billigere ende fra dette hus (149 kroner), men en vin vi virkelig faldt for, ikke mindst grundet en fantastisk QPR (Quality to price ratio - forholdet mellem pris og kvalitet). Det var super klassisk Rioja (selvfølgelig på Tempranillo, men med 5% Mazuelo), med en del alder på bagen (3 år på brugte fade og 4 år i flasken før frigivelse) og med fantastisk smag og fylde. Jo tak, det var et godt glas. Derfor købte jeg nogle stykker hjem.

Desværre åbnede jeg forleden en flaske med fejl, hvorfor denne første gensmagning faldt noget igennem. Næsen var dog god, med klassisk fornemmelse af alder, kraftig fad, røg (svag krudtrøg), jordbund og flæsk.
Smagen var egentlig ok, men det var her det begyndte at gå galt. Smagen af fad fornemmedes men tyngden var utroligt smooth. Den var usædvanligt let i munden, med ingen fylde, nærmest ingen syre og tæt på ingen tannin - slet ikke som jeg huskede den.

Dagen efter smagte jeg flasken igen, og der var årsagen noget tydeligere. Næsen havde nu tydeligere spor af prop, og smagen begyndte også at smage underligt jordslået. Jeg er ikke i tvivl om at denne flaske var fejlbehæftet, og at det først var på andendagen at dette faktum stod helt klart.
Derfor får vinen ikke en karakter denne gang - det må vente til jeg åbner en ny.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar