onsdag den 21. maj 2014

Torbreck Old Vines GSM 2009


Den her vin, den har jeg drukket før i årgang 2007. Den var rigtig dejlig, og ikke mindst danskernes favorit grillvin - sikke en anmærkning.

Nu har jeg smagt den igen, denne gang i den nyere årgang 2009. Desværre ikke helt med samme positive oplevelse, i hvert fald ikke til start.

Om det er vinen der opførte sig mærkeligt, eller om det var mig der har ændret smag, det er jeg sgu lidt usikker på, men sikkert er det at jeg til at starte med ikke var synderligt vild med vinen.
Vi har at gøre med et klassisk Rhone-blend, på Grenache, Shiraz og Mourvedre, et blend jeg egentlig normalt er rigtig glad for. Desævrre var det i denne australier med et alt for parfumeret udtryk, hvor det søde og jammy fyldte for meget, og ja, så var der det der voldsomt parfumerede - nærmest som sæbe, noterede jeg. Det var tæt på den røg i køleren til en omgang rødvinssovs dagen derpå.

Faktisk røg den i køleren, men heldigvis kun for at blive smagt igen dagen efter. Og jeg skriver heldigvis, for den ændrede virkelig karakter efter et lille døgn i åben tilstand. Det parfumerede var nærmest væk, og der trådte en lille smule syre frem, som balancerede vinen langt mere ud. Det endte faktisk med at blive det som jeg huskede at den var - en ren lille pleaser, som hurtigt blev tømt. Det er klassisk australsk, uden elegance men med rigelige mængder varm frugt.

Dag to rede virkelig den her vin hjem, og jeg lander på karakteren C. Men for guds skyld - skal du smage denne vin, så sørg for at åbne den i god tid, og hæld den på karaffel. Det har den virkelig godt af.

Karakter: C

Ingen kommentarer:

Send en kommentar