søndag den 5. januar 2014

Den største skuffelse


Godt nytår til alle læsere af bloggen. Håber I alle er trådt godt ind i det nye år, og at nytårsaften blev et brag af en fest - om ikke andet, så på vinfronten.

For os blev nytåret fejret med min gode vinven Palle, samt hans familie. Palle og jeg havde lagt stort fokus på vinene (der kommer et indlæg om dem senere), og aftenens topvin skulle være den bedste fra efterårets store vinsmagning, nemlig Roagna Montefico 2004. Det var en vin hvor vi vidste hvad vi ville få, hvilket ville sige intet mindre end et fantastisk brag af en flaske.

Men, men, men. Sådan skulle det ikke gå.

Da jeg proppede flasken op, blev jeg straks ramt af den kraftige lugt af sur våd karklud, klassisk for vine gennemsyret af prop. Den var fæl, og i munden var det nærmest endnu værre. Vinen var udrikkelig.

Nu skal der skrives til Atomwine om en ombytter, og det ender sikkert fint, men det var jo slet ikke sådan det skulle være gået. Selvom jeg da vil se frem til at kunne smage denne super vin endnu engang, var det jo nytårsaftens topvin som blev taget fra os, og på aftenen var det noget af en streg i regningen - der er få ting som er værre for en vinnyder, end når en stor vin i vente, ender med en skuffelse grundet propsyge eller andre defekter.

På aftenen svor jeg at jeg aldrig mere vil købe dyr vin med korkprop, men den holder sgu nok ikke helt - de tåber til italienere, franskmænd og spaniere kan jo ikke finde ud af at smække et skruelåg på deres topvine.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar